지지씨 기관 회원 가입 안내
경기도내에 위치한 국공사립 문화예술기관, 박물관, 미술관, 공연장 등 도내의
문화예술 소식과 정보를 발행해주실 수 있는 곳이라면 언제든지 환영합니다.
지지씨 기관 회원은 지지씨 콘텐츠를 직접 올려 도민들과 더욱 가까이 소통할 수 있습니다.
기관에서 발행하는 소식지, 사업별 보도자료, 발간도서 등 온라인 게재가 가능하다면 그 어떠한 콘텐츠도 가능합니다.
지지씨를 통해 더 많은 도민에게 기관의 사업과 콘텐츠를 홍보하고, 문화예술 네트워크를 구축하세요.
지지씨 기관 회원으로 제휴를 희망하는 기관은 해당 신청서를 작성하여 메일로 제출바랍니다.
지지씨 기관 회원 혜택
신청서 작성 및 제출안내
경기 문화예술의 모든 것, 지지씨는
기관 회원 분들의 많은 참여를 기다립니다.
지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
01. 콘텐츠 등록 및 수정 요청서 양식 다운로드
콘텐츠 직접 등록 및 수정이 어려우실 경우, 해당 요청서 양식을 다운로드 하신 후 작성하여
지지씨 관리자에게 등록·수정을 요청해주세요.
02. 콘텐츠 등록 및 수정 요청 안내
상단에서 다운로드하신 해당 요청서 양식 파일을 지지씨 관리자 이메일로 제출해 주세요.
경기문화재단
Anyang_Looking for Modern Cultural Heritage in Gyeonggi-do
Anyang in our Memories... and its Less Conspicuous Heritages
As a province adjacent to Seoul, the country's capital city, Gyeonggi-do has inherited a vast amount of Korea's modern cultural heritage as the country has undergone a turbulent modern history, ranging from the latter part of the Joseon Dynasty to the Japanese Occupation Period followed by the national liberation and division, the Korean War, and the impressive industrialization and democratization processes. “Modern Cultural Heritage of Gyeonggi” will feature an introduction to the modern culture of Gyeonggi-do together with a discussion about the history, identity and values of the Province in terms of cultural heritage. |
Writer | Hyunjung Lee
Anyang is an old city, named after Anyangsa, a temple located in present day Anyang Art Park. In 1941, Seoi-myeon was renamed Anyang-myeon, and Anyang-myeon was raised in status to Anyang-eup in 1949, then finally to Anyang-si in 1973. The city is bounded by Geumcheon-gu and Gwanak-gu in Seoul, also bordered by Gwacheon-si, Uiwang-si, Gwangmyeong-si, Siheung-si, and Gunpo-si. In 1994, some parts of Anyang were incorporated into Uiwang-si and Gunpo-si. Anyang was famous for light and manual industries as well as the grape farming until the 1960s and 70s, but now the factories have been moved out and farm areas redeveloped so that industry and farming both gradually decreased, taking the shine away from Anyang’s reputation as “the city of industry”.
〈Landscape of Anyang station〉
The old downtown of Anyang is centered at Anyang 1st Avenue, around Anyang Station. It was already a busy place during the Japanese Colonial Era, clustered by official buildings such as Seoi-myeon Office, the police station, and the fire station. As time passed, it became even busier as bars, clothing shops, restaurants, accommodations, and markets were built. Afterward, the business zone has shared its visitors with the neighborhoods of Pyeongchon Station, Beomgye Station, and Indeogwon Station, the business districts in Pyeongchon, albeit reports that their visitors differ in age from those of Anyang. The old downtown of Anyang is frequented by the residents, although its growth rate is lower than the city itself.
Many cities have an old downtown that is dead, but this is not the case for Anyang. Anyang’s old downtown is one of the most crowded among those around Seoul. Perhaps it is due to the convenient transportation including the railway station and buses. Especially some decades ago, a large population visited from Gunpo, Ansan, and Siheung. At the time, Seoul was too far away, and Anyang was nearby for those visitors. They would have met friends in front of Chohung Bank or Bon Department Store, and spent time in Anyang 1st Avenue or done grocery shopping at Anyang Central Market. The downtown is a place of collective memory, not just for the residents of Anyang but for those living in neighboring cities as well.
Modern cultural heritages are not easily noticeable, however. The city welcomes rapid, brilliant change. Everything remains only in our memory. Chohung Bank, Anyang Jeonjinsang Welfare Center, Samwon Theatre, Anyang Department Store, Bon Department Store, and Byeoksan Shopping Center—all are now gone or have been altered greatly. By comparison, the Underground Shopping Mall of Anyang 1st Avenue is always crowded as it is located near Anyang Station and the city’s downtown. The Underground Shopping Mall at Anyang 1st Avenue connects two underground malls: the Anyang Underground Arcade that opened in 1978, continuing from Central Market to the central junction, where the Samwon Theatre had been, and the Underground Arcade of Anyang Station Square that opened in 1982.
〈Seoi-myeon Office〉
On the way from Anyang 1st Avenue to Nambu Market, you can find the Old Seoi-myeon Office, Gyeonggi-do Cultural Property Material No. 100, standing alone. The office was established in 1914, the year Sangseo-myeon and Haseo-myeon in Gwacheon-gun were merged into Seoi-myeon. The building was built at another place at the time, and in 1917, it was moved to Anyang-ri, which became the center of Anyang. In 1941 it was renamed Anyang-myeon Office in Siheung-gun, and afterward was disposed of by sale when Anyang-ri was raised in status to Anyang-eup. In July 2002, Anyang-si purchased back and restored the building. It had been used as a hospital, a residence, and a Korean barbecue restaurant. The Former Seoi-myeon Office has an L-shaped structure, and a gambrel roof with the tip slightly raised, without short rafters at the tip. Some criticize the building as it was the site of Japanophilism and exploitation during the Japanese colonial period, but it is also evidence that Anyang 1st Avenue was the center of Anyang a long time ago.
At the northern end of Anyang 1st Avenue, we can find Nambu Market. It first opened as a wholesale market, and has developed into a market for both wholesale and retail. It had such a boom that there have been attendants who carry goods for customers with handcarts. Before the establishment of Anyang Agro-fishery Products Market at Pyeongchon-dong on September 6, 1997, Nambu Market sold agricultural products not only to the residents of Anyang but to those coming from Gunpo, Uiwang, Gwacheon, Ansan, and Siheung as well. It has fewer customers now, but there are still many shops selling agricultural products including fruits and vegetables and other food supplies.
〈Anyang Jungang Market〉
Walking across Anyang-ro in the direction of Byeoksan Apartments, you can find Anyang Jungang Market. It has different characteristics from that of Nambu Market. It opened November 19, 1961, and was greatly expanded after the installation. It is a market that sells vegetables, marine products, and industrial products as well, and there are specialized alleys lined with fabric stores and sundae (Korean sausage) restaurants. On the weekdays, both Nambu Market and Anyang Jungang Market are rather quiet. They don’t seem like the energetic old downtown of the city. However, they are lively on the weekend, becoming quite crowded markets, indeed.
The Central Catholic Church of Anyang may be the reason that the two markets are so busy during the weekend. The church is the work of architect Kim Young-sub, who has designed a number of churches. There are several churches designed by him in Gyeonggi Province alone: Baran Catholic Church at Hyangnam-eup, Hwaseong; Simgok Catholic Church at Simgok-dong, Wonmi-gu, Bucheon-si, and Anyang Catholic Church. Baran Catholic Church is charming with its parodic roof in the Korean traditional residential style roof, and Simgok Catholic Church is impressive with its shape of a huge egg.
Strictly speaking, as a contemporary architectural structure that was built in 1991, Anyang Central Catholic Church is hard to call a modern cultural heritage, but it has spent 26 years in harmony with the traditional markets. Those visiting the church for the first time may have difficulty finding it because its main building is located separately from the main market street. The L-shaped structure, however, allows the visitors a quiet, relaxed time to enter the interior. As it is folded and divided, the design of the church doesn’t feel overwhelming despite the large 2,500-seat scale. It also has a large yard, where many people can gather from the crowded old downtown, making it possible to become the center of the local society.
〈Anyang Central Catholic Church in 1999〉**
〈Anyang Centeral Catholic Church〉
Now, it is time to look for the heritages from the modern age.
In a quickly-shifting old downtown such as Anyang’s, it is not easy to preserve the architectural heritage as a whole. Partial preservation may be practical—keeping some symbolic structures intact. For example, Noritake, a famous brand for its tableware, left behind their partial structures when they moved their Nagoya factories. Their chimneys were the highest in Nagoya in the early 20th century, so they wanted to preserve them. Noritake Garden (ノリタケの森, Noritake no Mori) was made with a third of the former facilities following their 100-year-anniversary plan, which was devised while the removal of the whole buildings was under consideration in 1978, when they moved out of Nagoya. The cluster of red buildings has been used as the museum and art museum, the history center of the company, the exhibition hall, the shop, and the experience center. The chimneys were kept after cutting their height, and the kiln sites were also preserved. The bricks left from the demolition turned into the wall. This is a good example of preserving a collective memory.
〈Noritake no Mori wall〉
Let’s examine Samdeok Park in the way that you saw Noritake no Mori. Once, there were factories to manufacture printing paper. In July 2003, the company donated the site with the purpose of making it into a park for citizens with the chimneys as a preserved symbol. However, the old chimneys were removed in May 2005. The newly-constructed chimneys are only sculptures, while the old ones would have been evidence of locality and a reminder of the old memories. Relieving the parking problem can be an excuse because it is based on reality, but to resolve the problem and to make the park a historical site also would have been realistic. The city had planned for a parking area and built new chimneys, but as reported in the article of April 27, 2017, the parking place is still in planning. To make the neighboring markets a better place for shopping, with a thousand shops and over 20,000 visitors, parking is the issue that needs to be addressed. Discussing locality without thinking of reality would be in vain. Thus, sharing ideas and planning meticulously in advance is the process that is required.
Watching the new chimneys reminded me of the factory site that I had seen during the preparation of Report on Researching and Listing of Modern Cultural Heritage of Gyeonggi-do in 2004. In July that year, the old main gate and security office of Dong-il Corporation were still in front of the apartment complex in Pyeongchon-dong. They were not purposely preserved, but ended up staying. Rather than having a high architectural meaning or value, the structures could be a trace of a number of factories that once had been in the eastern part of Anyang. On the report, there is an interview cited saying that a commercial building will be built on that spot. As I discovered, the gate and the office had disappeared and a common shopping mall for the residents had been constructed instead. This change makes the area a mere new town full of apartment buildings. Would it have been unreasonable to preserve an old memory in front of one of them?
〈security office of Dong-il Corporation〉
Is it merely romantic to think about preserving our past memories? We need to build a city whose history is alive in harmony with its current situation. It can be done by recovering not only the structures but the roads, plots, and collective memories. With its successive culture, the city will arouse the affection of its residents towards their community, reviving its identity and locality. As one of the members who shares the collective memory, I hope for a special place to be created in which we can feel pride and a sense of mutual understanding.
** A collection of Architect Kim Young-sub - Editorial team, Nanam Publishing House, September 15, 1999, p.200
<ggc의 모든 콘텐츠는 저작권법의 보호를 받습니다.>
Modern Cultural Heritage in Gyeonggi-do
Writer/ Hyunjung Lee