지지씨 기관 회원 가입 안내
경기도내에 위치한 국공사립 문화예술기관, 박물관, 미술관, 공연장 등 도내의
문화예술 소식과 정보를 발행해주실 수 있는 곳이라면 언제든지 환영합니다.
지지씨 기관 회원은 지지씨 콘텐츠를 직접 올려 도민들과 더욱 가까이 소통할 수 있습니다.
기관에서 발행하는 소식지, 사업별 보도자료, 발간도서 등 온라인 게재가 가능하다면 그 어떠한 콘텐츠도 가능합니다.
지지씨를 통해 더 많은 도민에게 기관의 사업과 콘텐츠를 홍보하고, 문화예술 네트워크를 구축하세요.
지지씨 기관 회원으로 제휴를 희망하는 기관은 해당 신청서를 작성하여 메일로 제출바랍니다.
지지씨 기관 회원 혜택
신청서 작성 및 제출안내
경기 문화예술의 모든 것, 지지씨는
기관 회원 분들의 많은 참여를 기다립니다.
지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
01. 콘텐츠 등록 및 수정 요청서 양식 다운로드
콘텐츠 직접 등록 및 수정이 어려우실 경우, 해당 요청서 양식을 다운로드 하신 후 작성하여
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02. 콘텐츠 등록 및 수정 요청 안내
상단에서 다운로드하신 해당 요청서 양식 파일을 지지씨 관리자 이메일로 제출해 주세요.
경기문화재단
The Future Is for “Makers” Who Are Altruistic Creators
Lee Ji-seon
Leader of Maker Ed Korea
Professor at the Department of Visual & Media Design of Sookmyung Women's University
Esteem: Core Value of the Fourth Industrial Revolution
The protestant labor ethics, which appeared with the collapse of the Middle Ages, has dominated our life at school along with capitalism. Consequently, people have been educated to have a job and work from 9 a.m. to 6 p.m. on weekdays. Today, many young Koreans are obsessed with finding a job when graduating from university so they waste their time in preparing for tests such as the civil sevice examination. We still live in an era in which time is money and laziness is a sin. Ironically, we are ushering in the Fourth Industrial Revolution and machines, roberts and artificial intelligence are gradually replacing human work. As a result, humans don’t have to work from 9 a.m. to 6 p.m. or go to work every day except weekends. Thanks to such technological development, they are beginning to focus on what only humans can do; they make utmost efforts to be more creative. From the perspective of Maslow's hierarchy of needs, humans fulfilled their “physiological needs” during the Middle Ages and Industrial Revolution, freeing themselves from hunger. Since they reached the Information Age and Fourth Industrial Revolution, they have tried to fulfill the needs of higher levels: “esteem” and “self-actualization” which is at the top of the hierarchy. Since “self-actualization” is not achieved without “esteem,” the Internet and social networking services further encourage their users to be more active online to fulfill their needs for “esteem.” In this context, the Maker Movement is appearing to fulfill such needs for “esteem.”
This movement started with “Makers” meaning “creators.” “Makers” refer to those who make robots by cutting and connecting wire, wood and tires or to those who develop tools equipped with functions that are necessary for daily life. The magazine Make: began to be published in 2005 and Maker Faire was organized to gather together international Makers. Before that, most of them had worked alone. As the Internet developed and social media services such as YouTube facilitated the sharing of videos, they started widening their scope of activities by listening to other Makers’ views and by providing feedback on each other’s technology. At the beginning, Makers concentrated on DIY (do it yourself) but after the launch of the “Maker Movement,” they adopted DIT (do it together) as their motto. As the Maker Movement, which is led by adults who make things in a hackerspace or makerspace with rough tools handling metal, wood and robots, spreads around the world, it also shares its values (creativity, collaboration and sharing) with global citizens.
Usually starting with an offline community space called “makerspace,” Makers form both online and offline communities. They emphasize the amateur spirit so for them, the process of making is more important than a good product and they worship creative ideas. By making things, Makers gradually realize what their true interests are and how they want to be recognized by others. In their community, Makers are stimulated by “peer recognition.” Recognition in their community, where they share each other’s enthusiasm, is more important and satisfactory than money. Peer recognition is the result of an enthusiastic act and that of a socially precious product created in a creative community. In this context, the Maker Movement is mainly about ceaseless “Share” and “collaboration” for peer recognition. The Movement isn’t led by a few leaders and all Makers are equal. In this community, it is “altruistic Makers,” who share their ideas and help others, who enjoy “peer recognition.” Such altruistic Makers then play leading roles in their online and offline community.
A Maker Is Not an Arts and Culture Expert but Everyone
The Maker Movement cannot be explained without discussing DIY first. That is because the Maker Movement is an extension to DIY, particularly from the perspective of the arts and culture. In fact, DIY is found everywhere. Many people study and reinterpret a DIY guide to make something on their own. People, who include designers and artisans, experience a fresh joy of studying and reinterpreting DIY tutorials, who help them making things step by step, and play to make something. DIY, which is pronounced like “dye” in Korea, is an abbreviation of “do it yourself.” It is actually difficult to define DIY. Wikipedia regards DIY as an act and defines it as “building, modifying or repairing things without the direct aid of experts or professionals.” Relevant research papers explain from activists’ perspective that DIY is individuals’ act of combining raw or semi-processed elements in order to produce, modify or recompose something for material possession. The term DIY may have been derived from the process of improving (i.e. repairing and remodeling) houses in 1912. The term was integrated into standard English in the 1950’s. Although the exact origin of the term is still unknown, it is gradually taking an important part in modern life and culture for diverse and concrete reasons.
Makers share their own spirit and philosophy in the Maker Culture represented by John Dewey and the Reggio Emilia approach; a Maker isn’t an empty bowl to fill with knowledge but an individual with diverse rights and unlimited potential. This is what Malaguzzi says “a person with a diversity of a hundred languages.” Makers believe that humans are born as Makers for several seasons. First, as humans are able to use tools, they have the outstanding ability to make something. Second, as social animals, humans have improved their life for generations. Third, humans have unlimited potential. We have assembled DIY furniture and have carried out physical handicraft activities for our home and decoration. Such an act is also an expression of our desire to live a better life. It is true that the Industrial Revolution has kept us from such daily handicraft activities. However, led by political choices or economic needs, we have developed DIY methods and tools to reuse the products of consumption culture. The Internet has added to the existing DIY communities a new form of collaboration called “online community,” thus enabling more people (encompassing professionals, amateurs and laypeople) to have fun by making something in their daily life and leisure time. Just as the new media called “Internet” has influenced the existing social structure, DIY has recently allowed us to redefine ourselves as “Makers” so that we can rediscover ourselves in a certain name that had been hidden and in a new form.
Makers are prosumers who are creators, producers, users and consumers at the same time. In the past, DIYers shared the results of their creation with others and exchanged feedback. The Internet, which emerged as new media, made these DIYers born again as “Makers.” As the greatest beneficiaries of technological development, Makers easily create what they want, ranging from satellites to simple tools at home. Makers also share what they make to accelerate their development. Such a movement is called the Maker Movement.
On one hand, the growth of the Maker Movement actually poses a threat to those with vested interests in creative culture. On the other hand, the movement makes everyone a creator who enriches creative culture, thus spreading this culture. Makers’ basic spirit of “doing it ourselves” has developed into the concept of “doing it together.” This is a utopian concept that consists in leading the existing systems to a better direction. Consequently, Makers mainly influence the existing copyright, product competitiveness and brand value; they redefine and reuse them. To be more specific, Makers have transformed the existing copyright into “Creative Commons,” a license sharing creativity. This license allows them to share and remix what they make. Based on the new technology using this new form of copyright, Makers have also come up with open sources and open-source hardware that enable them to share knowledge at a level higher than that of the existing DIY focused on handicraft. These open sources, open-source hardware and Internet communities’ shared content have led to a culture of remixes which is growing exponentially in diverse areas including image, video and music. The Internet-led culture of sharing content with “anyone” has developed into a “culture where anyone gets and shares something.” This Maker Culture is spreading rapidly.
From “Enjoyable Culture” to “Creative Culture” Where People Make and Share Things
Held in San Mateo every May, Maker Faire Bay Area is the world’s first and largest Maker Faire. With its catchphrase “a festival for families,” the event is a venue where Makers share what they make in diverse fields: technology, food, gardening, art, handicraft and performances. Also known as the family version of Burning Man in the desert, Maker Faire Bay Area gathers together diverse Makers who showcase their creative and artistic projects combining cyberpunk-style technology and art. Meanwhile, Maker Faire Nantes boasts its artistic quality higher than any other Maker Faire. Held in Nantes, France, Maker Faire Nantes shows the potential for combining art and technology to be on humans’ side. The island used to be full of old factories and machines. During the period of Maker Faire, people fly on mechanic elephants, spiders and balloons made of fresh wood, thus proving France’s cultural power. Compared to this French event, Korea’s Maker Faire tends to be limited to exhibitions of robots and science. In Korea, the Maker Movement is associated with new businesses and this is different from the original meaning of the movement.
A Maker is not a person who handles technology but a creative activist who seeks the convergence of art, science and technology. Unlike the past DIYers focused on handicraft, today’s Makers enjoy using engineering technologies such as electrics, electronics, robotics, 3D printing and CNC. They concentrate on linking these technologies to traditional artistic activities like metal, wood, art and handicraft to create something new. Makers use desktop digital tools rather than analogue ones in order to design new projects, carry out prototyping and conduct or make creative projects. Makers obtain information they need for their projects from diverse online DIY communities. At the same time, they share their process of conducting a project and its result at these online communities. They tend to respect such a cultural rule of sharing what they make. They also praise others’ act of sharing and worship creative ideas.
In order to participate in the Maker Movement, you need to first understand and put into practice The Maker Movement Manifesto written by Mark Hatch, founder of Techshop. In other words, you need to “Make” something visible, touchable and usable out of your own ideas. A Maker’s greatest satisfaction comes from “Share” their products, experience and knowledge. Makers need to put altruism into action by sharing what they make with others through this act of “Give.” Makers need to give their own products to others to share their spirit. To make something, they must learn something. Makers basically require such an attitude of ceaseless “Learn.” By learning something new, those who know the joy of making products feel happy and experience the learning process. Makers also make things more easily and conveniently by “Tool Up.” Such a process of “Play” to make things with tools motivates Makers to be interested in making things and to continue their making activities in a sustainable manner. By “Participate” in diverse events including Make Faire, Makers share the maker spirit with other Makers. They also “Support” other Makers through social funding to give something in addition to receiving something. In this way, they make “Changes” by playing a part in this structure of circulation.
The existing arts and culture experts feel threatened by Makers. Nevertheless, as more participants of the Maker Movement become creators capable of producing the arts and culture they want, the influence of the arts and culture grows, generating new opportunities. Future creators will no longer be just experts concentrating on specific fields of art for a long time. Instead, they will be those suggesting their original ideas rather than pursuing elegant esthetics. They will also be entrepreneurs approaching the public and social activists leading DIYers following them. Therefore, arts and culture projects of the future will be focused more on people’s empathy and participation than on an artist’s own artistic world. In this context, the act of sharing, which consists in accumulating artists’ philosophy and people’s empathy for their projects, will dominate the arts and culture scene. As Makers of a new era, we should now ask ourselves how to participate in the Maker Movement and put it into action right now.
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