지지씨 기관 회원 가입 안내
경기도내에 위치한 국공사립 문화예술기관, 박물관, 미술관, 공연장 등 도내의
문화예술 소식과 정보를 발행해주실 수 있는 곳이라면 언제든지 환영합니다.
지지씨 기관 회원은 지지씨 콘텐츠를 직접 올려 도민들과 더욱 가까이 소통할 수 있습니다.
기관에서 발행하는 소식지, 사업별 보도자료, 발간도서 등 온라인 게재가 가능하다면 그 어떠한 콘텐츠도 가능합니다.
지지씨를 통해 더 많은 도민에게 기관의 사업과 콘텐츠를 홍보하고, 문화예술 네트워크를 구축하세요.
지지씨 기관 회원으로 제휴를 희망하는 기관은 해당 신청서를 작성하여 메일로 제출바랍니다.
지지씨 기관 회원 혜택
신청서 작성 및 제출안내
경기 문화예술의 모든 것, 지지씨는
기관 회원 분들의 많은 참여를 기다립니다.
지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
01. 콘텐츠 등록 및 수정 요청서 양식 다운로드
콘텐츠 직접 등록 및 수정이 어려우실 경우, 해당 요청서 양식을 다운로드 하신 후 작성하여
지지씨 관리자에게 등록·수정을 요청해주세요.
02. 콘텐츠 등록 및 수정 요청 안내
상단에서 다운로드하신 해당 요청서 양식 파일을 지지씨 관리자 이메일로 제출해 주세요.
경기문화재단
Maker Culture:Growing and Helping Together
Cultural Policy Bulletin Vol. 6
Special Interview
Reporter JUNG Hee, Make: Korea Team Manager
As the origin of the term “maker,” makerspaces in the US have carried out a variety of dynamic maker activities. For the special interview of GyeongGi Cultural Foundation’s Cultural Policy Bulletin Vol. 6, we met with those running the Bay Area Discovery Museum and Hacker Dojo, America’s representative makerspaces that lead meaningful activities in public and for-profit sectors. Let us listen to their organizations’ current state, direction and goals.
Interview with Sarah LEE
Research and Advisory Associate, Center for Childhood Creativity at the Bay Area Discovery Museum
1. Tell us a little bit about the Center for Childhood Creativity and the Bay Area Discovery Museum.
The Center for Childhood Creativity (CCC) is the research and advisory division of the Bay Area Discovery Museum (BADM). BADM is a children’s museum in Sausalito, California, where kids ages 0-10 engage in playful exploration. Throughout our 7.5 acres of indoor and outdoor space, adults find endless opportunities to engage children in activities and exhibits that are fun and creative, but also thoughtfully designed.
2. How is the Bay Area Discovery Museum different from a traditional museum?
When people hear the word “museum” they typically think of a space where artifacts (such as works of art or dinosaur bones) are cared for, restored, and left on display. These artifacts are for the public to see and appreciate, but not to touch or manipulate. In contrast, BADM is a place where children and families are encouraged to touch, explore, and make a mess. It is a place for experiential learning. So, rather than reading a lot of detailed descriptions, visitors learn by experiencing things with their senses.
3. What are the exhibitions or activities that show the heart of museum?
One exhibit that showcases the museum’s educational philosophy is Imagination Playground, a series of large, blue foam building blocks, ramps, tubes, and balls. This exhibit is located in the center of the museum in a large, open area. Children can design various structures, collaborate with others to solve problems, and experiment with their design by creating multiple iterations. This exhibit is “open-ended,” meaning there is no one correct way for children and adults to participate. With no set of instructions telling children what to build or how to build it, “child-directed” play is central to Imagination Playground.
To see the location of our exhibits, a PDF file of our museum map is available on our website: https://bayareadiscoverymuseum.org/visit/museum-map/
Bay Area Discovery Museum
4. The museum has a very specific target, children ages 0-10. What is the museum’s mission and how is the design of the museum influenced by the age of the target audience?
Our mission is to transform research into early learning experiences that inspire creative problem solving. Our focus on children ages 0-10 influences our space in many ways. Throughout the museum, visitors can find exhibit spaces and programs designed for specific stages in children’s development. BADM’s Tot Spot, an exhibit designed for children 42 inches tall and under, is a safe space for little ones who are just learning to crawl or walk to explore new interests, take risks, and play freely. In BADM’s Fab Lab, the world’s first digital fabrication lab designed for early childhood, children ages 6 and up utilize high and low-tech tools, like 3-D printers and hand tools, to explore the engineering design process. We recently updated the exhibit to include spaces where children under the age of 6 can explore when accompanied closely by their adult. In all of our spaces, we modify the height of the furniture and exhibits to create an age-appropriate environment for children ages 0-10.
5. How is BADM different from other institutions, maker spaces, or other discovery museums (e.g., Exploratorium) that children go to at that age?
One of the reasons BADM is so unique is our focus on children ages 0-10. Research shows the first decade of life is a period of time where children develop skills that are critical to their success later in life. Our exhibits and experiences are research-backed and designed specifically to encourage all children to discover and grow their natural curiosity for science, technology, engineering, and math (STEM) concepts.
6. How are the experiences from visitors’ perspectives? And what is status in general regarding visitors (how many visitors, are they satisfied, etc.)?
Each year, 340,000 people visit the museum. Through various forms of feedback (e.g., on-site comment cards, online reviews, surveys, emails, or phone calls), we’ve found a majority of our visitors leave positive comments. Here are some testimonials from our visitors:
Great experience, everyone is friendly. Great job managing kids activities.
This is the greatest museum for kids in the USA. It is sweet, innocent, educational with a wonderful staff. We absolutely love it and would go every day if we could.
I love all the open-ended play & learning opportunities at BADM! My favorite place for the kids to come to have fun.
7. What are your ultimate goals that you want to achieve with visitors?
BADM has seven learning goals (i.e., a thinking skill, behavior, or strategy that children can begin to learn or develop throughout their time at BADM), developed by the leaders from the CCC:
Be Curious
Come Up with Ideas and Try Them Out Make Thoughtful Decisions
Communicate Thinking
Take Risks and Persist Through Challenge
Learn to Collaborate
Build STEM Knowledge
All BADM activities are designed to address these learning goals in different ways. For example, if children and adults participate in one of BADM’s daily programs, they will have the opportunity to engage with at least one learning goal. Each program is accompanied by signage containing examples of how adults can support their child’s learning and explore the learning goal together.
8. What do you find difficult running the museum? Anything from better experiences to financial, or any advice for fellow museum or maker space organizers will be appreciated.
Our location is one of our greatest assets, but can also be one of our greatest challenges. We are located in a national park that is difficult to get to using public transit. This means connecting with our local community is not without challenges. Through various off-site experiences, we bring BADM to local schools, libraries, and community centers throughout the area.
As with many non-profit organizations, fundraising is always a concern. We need to continually raise funds in order to offset the cost of running the museum while also working to provide programs at a free or reduced cost to the communities and children that don’t have regular access to BADM experiences.
9. Tell us more about learning experiences for children outside of school? Why they matter and how they are now and for the future.
Increasingly, educators, parents, and policymakers are considering how informal learning spaces (including museums, libraries, afterschool clubs, etc.) can complement and deepen children’s education. This is particularly important in the early years (ages 5-8) when children only spend 15 percent of their waking time in a classroom setting. When you consider that many children do not even have access to formal schooling until age 5, the importance of informal learning experiences becomes even greater. If we want to strengthen the foundation for children’s lifelong thinking skills, we must consider experiences both inside and outside of school.
-
Interview with Edward Choudhry
Executive Director of the Hacker Dojo
1. Tell us a little bit about yourself and Hacker Dojo.
My name is Edward Choudhry. I am the Executive Director of the Hacker Dojo, a 501c3 non-profit. I have been a member for over 4 years, former Chairman of Board of Directors. I have recently become E.D to help drive new programs and initiatives for the Hacker Dojo. I originally came here looking for technical co-founders for my startup Product Blast and actually started to teach my self how to code. I was able to gather the skills to build an end to end program that also incorporated hardware as well. I would have not been able to do this without the Dojo and the members here who have helped me expand my knowledge and skills along the way. The Hacker Dojo was established in 2009. It dates back to origins since 2001, where it started as a popular meet up group called Super Happy Dev House. Today, we are community of almost 300 members and an alum of over 5,000 who love technology, science and building cool things. We host many different types of events as well as workshops. You can check out events.hackerdojo.com to see the latest events. We have a maker space with laser cutter, tools, CNC router and 3d printer. Majority of our space is used for co-working and collaboration. We are open 24 hours a day, 7 days a week which is popular with our international crowd.
2. What are the characteristics of the space? How do you explain your group to other people? What's the spirit?
We have an open format that allows teams to engage one another. We also have areas sectioned off for particular focus such as our electronics corner and play lounge. There are 3 different sized event rooms that are also used as collaboration space when there are no events happening at the time.
We explain ourselves as a community of makers, dreamers, developers and tech lovers. We help one another to grow and better ourselves in technology. We hack for good, move fast and always spread innovation. Number one rule in Hacker Dojo is to be excellent to each other and help when you can.
3. It is rare to find co-working space open for 24/7(only if it is for members). How does that work? How members and organizers feel about and deal with it?
There is great challenge when staying open 24/7. Most members help keep the dojo clean and safe, it eliminates a lot of issue. We have volunteers participate in helping new guest as well.
Our guest hours are 10am-9pm. Outside of these times we have a RFID system that only allows members to access the space. Guest are welcome, if accompanied with member. Members love the fact they can come here anytime.
4. Seems like Hacker Dojo is a tech-savvy community. What is atmosphere like? A shared garage space of Silicon Valley, perhaps?
Yes, we love everything Tech related! Recent visitors have commented when they visit, they feel a cool open vibe and an entrepreneurial spirit that feels motivating. There is always some one here on their computer, playing ping pong, having a cup of coffee (which we supply unlimited amount :) tinkering away in the maker space. I would say, we are a step up from a garage. I would say a fun place between garage and R&D Lab, with event space.
5. Maker space inside Dojo, members use them frequently?
Maker space does get used frequently. We have two sections. One is the Electronics Corner and the Maker space. You will always find someone working in there.
Hecker DOJO
6. What can be the big difference of Hacker Dojo? What is different from other hacker spaces, maker spaces, or co-working spaces?
I think the biggest difference for us is that we serve many with events, maker space and office all in one. It will be hard to find a place that you can work out of 24/7, build a physical prototype and host a launch party or user test group all in one place. Members can also attend any event for free. Our maker space does not offer as much in regards to focusing on wood and metal but we provide enough resources to build your prototype. We fall in the area of servicing for educational, hobbyist and seed stage startups. We do have other maker spaces we can recommend if someone who is looking for production level requirements. The driving force between us and other is our community. We have experts in many fields that are open to helping others.
7. How are the experiences from visitors/members perspectives? And what is status in general regarding them(how many visitors and members, are they satisfied, etc.)?
Visitors are always amazed when they discover us. This is how we get new members. It usually starts with a friend inviting them or attending an event. Everyone has an enriching experience when they come here which leads them to coming back or referring others. As mentioned we have almost 300 members and even more visitors coming through the doors everyday.
8. What are your ultimate goals that you want to achieve with members? Are you on right track to achieve them?
We want to expand our services. We hope to acquire our own building in the next couple years. This will allow membership fees to go directly to better programs vs paying just for rent. With more programs, members can be provided the resources to enhance their skill set, get jobs at the top tech companies here in Silicon Valley or build their dream. We have had many startups successfully exit and hope to nurture more to build great enterprises.
9. What do you find difficult running the space and community? Anything from better experiences to financial, or any advice for fellow museum or maker space organizers will appreciated.
It is hard to service everyone with different needs. It requires much resources. For example: we would love to grow our maker space but that takes a great amount of finance and personnel for proper training and matinanace. Community takes a lot of energy to nurture. It can not be done by just one or few. A recommendation for others is to make sure there is a moral compass for your community, a shared goal, a sense of fulfillment to drive the heart of the community, for without it, it will not exist. Keep the heart of your community pumping! Be creative on how to nurture the community.
10. Tell us more about Hacker spirit and how they are important now and for the future.
The hacker spirit drives in to one reoccurring theme:
There is something I need to build quickly whether its to solve a problem or it just has not been done before. I don't necessarily have everything required to build it but I will find a way to get it done. I will break down the problem or the complexity of the build, parse it out to minor builds and piece together the solution. Every step of the way, I will acquire a new set of skills. After I have built the solution, I am 10x more skilled. Hackers are constantly challenging themselves to up their skill level or complete projects most efficiently if its a known platform. This driving force is what makes people challenge the norm and is imperative for technological advancement of the future.
<ggc의 모든 콘텐츠는 저작권법의 보호를 받습니다.>