지지씨 기관 회원 가입 안내
경기도내에 위치한 국공사립 문화예술기관, 박물관, 미술관, 공연장 등 도내의
문화예술 소식과 정보를 발행해주실 수 있는 곳이라면 언제든지 환영합니다.
지지씨 기관 회원은 지지씨 콘텐츠를 직접 올려 도민들과 더욱 가까이 소통할 수 있습니다.
기관에서 발행하는 소식지, 사업별 보도자료, 발간도서 등 온라인 게재가 가능하다면 그 어떠한 콘텐츠도 가능합니다.
지지씨를 통해 더 많은 도민에게 기관의 사업과 콘텐츠를 홍보하고, 문화예술 네트워크를 구축하세요.
지지씨 기관 회원으로 제휴를 희망하는 기관은 해당 신청서를 작성하여 메일로 제출바랍니다.
지지씨 기관 회원 혜택
신청서 작성 및 제출안내
경기 문화예술의 모든 것, 지지씨는
기관 회원 분들의 많은 참여를 기다립니다.
지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
01. 콘텐츠 등록 및 수정 요청서 양식 다운로드
콘텐츠 직접 등록 및 수정이 어려우실 경우, 해당 요청서 양식을 다운로드 하신 후 작성하여
지지씨 관리자에게 등록·수정을 요청해주세요.
02. 콘텐츠 등록 및 수정 요청 안내
상단에서 다운로드하신 해당 요청서 양식 파일을 지지씨 관리자 이메일로 제출해 주세요.
경기문화재단
sound party
Yangpyeong_Keunbyung Yook’s Studio
Keunbyung Yook’s Eyes to See the World
Artist Keunbyung Yook has been an icon of the media artists as a global player since the late 1980’s when he was in his 30’s. He participated in 1989 Sao Paulo Biennial, 1995 Lyon Biennial and 1992 Kassel Documenta to introduce the Korean modern art globally. Especially he was the first Korean artist who participated in Kassel Documenta which holds every five years in Germany, which was the birth of ‘the next Namjune Paik’. We can guess the achievement and the status of artist Keunbyung Yook from the fact that the Korean artists have not participated for 20 years after Namjune Paik and it was the year 2012 that three Korean artists came to participate. It has been long since the Korean arts became a contemporary of the world arts and the Korean arts accomplished a remarkable results but artist Keunbyung Yook who has participated in exhibitions in all parts of the world stands out more at this point. I am sure that he must be an ‘idol’ who represented the Korean arts at that time.
The icon of artist Keunbyung Yook is ‘eyes’. His first artwork the world pays attentions to was the video installation piece of eye image. It was a work to establish a video monitor on a hill of earth and look at the world through the monitor. This work which looked as if someone in a grave sees the world or a grave itself as an object stares at the world would frighten the audience. The boundary between life and death, the boundary between audience the video looks at like a ghost and the work tells us the work is not an object to enjoy but to communicate and experience - in the other way, it was the interactive work to reflect ourselves. The artist shows the new world he sees through the ‘eye’ and makes the audience face the eye. First introduced at the Lyon Biennale, <The Sound of Landscape+eye for Field Survival is History 1945- 1995 “time in the time”> is the video work which unfolded historic events in a documentary way and an eye on the top of the screen looked down at them. The video clips on war and the law of the jungle collected from all around the world before digitalization was telling ‘Survival is history’. Different from Namjun Paik, a world-famous media artist and other artists who did experiments of various forms of art, artist Keunbyung Yook made a story and delivered a message through the story, and moreover could establish a way of multilateral communication between an artist and a work, between audience and a work and between audience and an artist through a special form, a media. And the contents were international, unnecessary to explain and translate because they could be interpreted universally based on language or situation from all countries of the world.
The artist held a private exhibition at Ilmin Art of Museum in 2012, which has been a long time in Korea and opened his studio participating at G-Open Studio, ‘The Neighborhood Artist’ by Gyeonggi Cultural Foundation. His studio where he has already lived for 11 years is located at the foot of a mountain in Yongcheon-ri Yangpyeong-gun Gyeonggi-do and included in the Seolmaejae Natural Recreation Forest. He has rarely been working in Korea since his individual exhibition in 1999, and so many people think that the artist broke his long-term silence and resumed his career. But the artist has continued his work and nurtured the next generation as a professor at colleges in Korea and in Japan. His studio has an old saying ‘A hair in nine head of cattle’, which becomes, the artist explained, a motif in his work. ‘A hair in nine head of cattle’ means he is not telling a special and big history but concerned with individuals’ history of life which is small and not special but meaningful. And this is the driving force of his career. That is to say, his art is not a special and meta discourse but is based on interest in life of ordinary people and love of human beings.
The artist who focuses on nature, time and history showed his new works with previous ones. The new works were video clips and pictures of nature we saw in Yangpyeong studio. To take a picture of nature, he visited the same place several times, examined and waited for the right time. And he expressed the times when he visited the place and the times when he looked at the place with a text in one screen. The artist who waits for the right time, even for a landscape experience, and accumulates multi-time series to go with his works, seems to embody the objects in himself. This is the similar process with painters’ one to embody in themselves the object of which they draw the picture, which is different from just visiting and taking pictures or videos. ‘Nature and the world changes constantly all the time.’ So the artist who finds different things in spite of visiting the same place explores and observes an object until he makes ‘this is it’ decision from within. In his open studio, he continued such a story on his own art world. I wondered why the UN Headquarter Project – which started from 1999 and would resume according to some news articles in 2013 - stopped and how the project will turn out. The artist answered the project which launched 1999 entirely stopped due to the September 11 attacks in 2011. But it is said that he is trying to resume this project. The poster of the UN project in his studio is covered with eyes that are his icon by mapping the outside walls of the UN conference hall with video projection. He was trying to implement the projection way of so called ‘Media-Facade’ in a large scale in 1999. High-brightness projectors were extremely expensive at that time and it was hard to find a precedent of such a big project. Considering media-façade has reved up in Korea since the year of 2010, he was ten years or more ahead of his time. We can expect he will continue to take steps towards finishing this amazing project.
In his open studio the artist talked with visitors and explained his works and his perspective on the arts. And as he introduced his working process and stories with his acquaintances, he sang a song of ‘Morning Dew’ – arranged by him - while playing the guitar. As they saw his interviews through the large screen in his studio and it drew towards night. As the first generation of a media artist, he had various media and computer equipment, and VHS tapes. And he showed briefly how to make a sound using synthesizer and MIDI. The artist who is almost fifty is still making an experiment of new media with an attitude of an ‘early adopter’.
Many people wondered about the status of artist Keunbyung Yook after 1999. And from 2012, he was trying to be reborn as a notable artist in the world. He was already continuing to work in the world including Japan but is going to resume in Korea as the Korean art world has been changing. His individual exhibition will be held at Art Sonje Center in 2018 and he will participate in the exhibition of an art museum which will open in Sichuan, China in early 2016 as a guest artist. In addition, an individual exhibition in Berlin is planned. Still he is an artist who gets attention from abroad, not Korea but taking this opportunity, he opened his studio and let people know he is still going strong.
I am many years his junior and he was a master who I meet and study in the book. His works which include a stare through television and a particularity of media in the context fascinated a lot of audiences as well as me. Making a plan of his open studio, I had a rare opportunity to listen to his idea on fostering artists, which makes me feel worthwhile and unsatisfied at the same time.
As I know, there has been no Korean artist recognized early in the world. He is the only media artist who started a career in Korean and attracted attention of the world while Namjun Paik started his career in Germany and continued in the U.S. It is a little odd that he did not receive as much attention from Korea as from the world, but he continues his works with the whole world as his stage. Especially a large scale of the UN project, which will be revealed after a long-time preparation, will serve as a momentum which the global art world pays attention to artist Keunbyung Yook once again. The ‘eye’ of the artist who pays attention to not a big history but a history of individual subjects composed of a big history and thinks of the role of arts and artists is making eye contact with the world. Obviously it is interesting and exciting to follow his eyes.
Written by Junho Seo (Director, Space O’NewWall)
<ggc의 모든 콘텐츠는 저작권법의 보호를 받습니다.>