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지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
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경기문화재단
The Museum of Silhak for a better future
Head of Museum of Silhak Jang Deok-ho
Apparently it is pretty difficult to pronounce the word ‘Silhak’. If I say the word over the phone, five or six out of ten people don't understand it. "Si-rak?" "Si... what?" "Sil, Ak?" I wondered at first why they couldn't understand this simple word. On second thought, the word "Silhak" is not used that often these days, and it is not easy for modern people to see Silhak in their daily lives. So then, what kinds of people are working for the Museum of Silhak, which is supposedly for such a difficult area of study? What kind of work are they doing there? When you try to understand a certain place, there is no faster way to understand it than through people. For the Museum of Silhak, there is the head of the museum, Jang Deok-ho.
1. The Museum of Silhak is located next to the Birth Home of Dasan Jeong Yak-yong. Its geographic location implies a variety of things. As the Head of the Museum of Silhak, how do you feel about the museum other than in terms of visible suitability?
When we were planning to found the museum, several places were mentioned as candidates. The current location was selected in the end, but it is clear that the current location has the optimal geographical conditions, both then and now. That is why I feel all the more sorry that its surroundings, which could expand the meaning of the optimum, were subject to limitations from the start. If I go abroad, I have a meal at a museum. We should not easily pass over such trivial satisfaction points of visitors. The vicinity of the Museum of Silhak is a designated water-source protection area, so there are few restaurants nearby. Considering its beautiful view and optimal geographical conditions, I feel that it would have been better to establish a more flexible cultural administration.
2. Many issues of modern Korean society start from communication and relationships between people. In that respect, we could benefit from shedding new light on Dasan's theory of governing the people emphasizing his unique love for the people. Being based on this spirit, what kinds of efforts are made at the Museum of Silhak to communicate with the people (visitors)?
Many people think that Silhak is difficult. Museums are supposed to be places where people want to go for an outing and enjoy their time, but many of them force visitors to study. I don't like studying either (laughing). We put a lot of effort into to steering the museum away from becoming a place with too many letters and indoctrinating education. One of those efforts was to offer a humanistic journey to understanding Silhak. Although Silhak has become much easier and more accessible, we are still working on it. I hope that the Museum of Silhak becomes a place that people want to visit again and again, like parks or playgrounds.
3. What kind of museum is the Museum of Silhak? What kind of museum should it become?
The purpose of museums should be to develop living content in sync with the location. Even with the studies and research going on through the museum, its ultimate goal should be to deliver knowledge to people in an easier way. However, there are many people who study for themselves in museums. Museums are for everyone. Knowledge should be accumulated as public assets to share and enjoy. The Hangang River Research Project is one of them. Through this project, we are finding and documenting around 60 Silhak scholars who lived in Gyeonggi-do near the Hangang River, focusing on developing new content instead of finding relics. Museums are not taxidermied research centers. They should become a living cultural space. We should find a way to apply the knowledge discovered by our discerning researchers to more practical content. The spirit of Silhak is here. These are the duties of the researchers of the Museum of Silhak, as differentiated from other museums.
4. You have worked for the Curation Team and as a curator, chief curator, and head of museum at the Gyeonggi Provincial Museum for over 20 years. As a former curator and the head of the museum, you have witnessed the history of the Museum of Silhak since its foundation. How then would you explain the past, present, and future of the Museum of Silhak?
Silhak is not a study of the past. Silhak can be found anywhere, even in the present. All items and services that are useful for our life including IT and means of transportation can be deemed to be related to Silhak. Naturally, it will exist in the future. Silhak is one of the changes in the world. It is a field of study that tries to see preexisting things in a new way. The Confucianism of neo-Confucianism was a life philosophy. When neo-Confucianism became too idealistic and hollow, some scholars said that they should go back to the beginning. This was the first sprout of Silhak. If we see Silhak as a field of study that prepares for a better future, describing the present and future of the Museum of Silhak should become clearer to us.
Meeting the real Jang Deok-ho
1. You have been working at museums for almost 30 years. Considering your long career at museums, it seems that you would be able to see many things that others could not.
I have liked museums since I was in college. I was always involved in museums, and took a job as a research assistant at a museum. I have been working at museums for my whole life and have never had other jobs. Museums are very familiar places for me. After experiencing a variety of phenomena and functions of museums, I realized that it may be a problem that most of Korean museums were finished buildings. Just 5 years after opening, museums became saturated. After the construction of a museum building is completed, people worry about growing archives. This issue is repeated every time. I believe that cultural infrastructure should be established with a long-term perspective, as educational administration with a 100-year plan.
2. What are the differences between the Head of Museum Jang Deok-ho and your personal life as a father, husband, and middle-aged man?
In my personal life, it is difficult to stay in control. The ‘independent life’ is pretty difficult for me. I need to do things right when I am alone, but I smoke secretly after saying that I am going to quit smoking. Look at me sitting here. I never sit up straight. I can't put up with inconveniences, so it is seriously difficult for me to act as the head of an organization where I am supposed to serve as a model (laughing).
3. What is the most impressive thing to you among the aspects or works of Dasan Jeong Yak-yong?
Dasan was a broad-minded person. On the other hand, I think that I am a somewhat superficial person (laughing). When Dasan studied something, he went deep into the subject with his outstanding observation and thinking skills.
4. What is important to you in terms of values and a view of the world?
I recently realized something in a difficult way. It is the saying, "The gentleman aims for harmony, not at uniformity." Harmony starts from understanding others. However, it is pretty difficult. To understand others, you should respect their standards, rather than enforcing your own, and gain an interest in them with generosity. It is not as easy as it sounds, though. I think it will take some time for me to understand it.
5. If you could go back 10 years, what would you want to change the most in your life?
Looking back to 10 years ago, I was a big fish in a small pond. I went abroad for the first time in my 40s, in 2004, to the States for 10 days. Of course it was not a business trip. I have never gone on any special adventure in my life, so the trip to the States is one of my most special memories. I'm that kind of person. I have never been involved in a big accident or been hospitalized because of a disease. If I could change something, I would open myself up more. That's what I would like to do.
6. For what would you compliment yourself at this moment?
I have lived my life like an empty shell, so I have nothing to show off and nothing special. But I have never held enmity against anyone, and vice versa. That is the one thing for which I would compliment myself.
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Museum of Silhak/ Newsletter Issue 80
Special Talk Talk/ An interview with Head of Museum of Silhak Jang Deok-ho
Written by/ Kim Su-mi (Planning & Operation Team, Museum of Silhak)
Address/ 16, Dasan-ro 747beon-gil, Joan-myeon, Namyangju-si, Gyeonggi-do
Inquiries/ 031-579-6000
Museum of Silhak Website/ http://silhak.ggcf.kr
Operation Hours/ 10:00-18:00
Closed/ Every Monday