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지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
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3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
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제7조(생산자료의 게시와 활용)
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③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
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제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
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대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
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The Korean Diaspora, from Separation to a Platform: Gyeonggi-do’s advantages and role 1
2019-04-12 ~ 2019-04-12 /
This article was written for 'Korean Diaspora International Scholarship Conference' held to commemorate the Centenary of March First Independence Movement and the establishment of the Korean provisional Government. |
By Yoon In-jin (Korea University)
1. Preface
Up until now, “diaspora” has been translated as the “separation of an ethnic group,” pointing to the migration and community of a single ethnic group who have been dispersed overseas due to tragic circumstances of in the home country, living with the desire to return home. Most prominently, the term has been used to refer to the forced migration of the Jews after they were taken captive to Babylon as the Jewish Kingdom was destroyed, and then scattered all over the world after the Roman Empire to over Jerusalem. The Jewish Diaspora starts with a capital letter “D” and is written as “Diaspora,” and is described in the Oxford English Dictionary as “the dispersion of the Jews beyond Palestine following the Babylonian captivity” or “the dispersion of the Jews in Palestine or modern Israel” (Choi, 2003: 10). As the Jewish experience has been imprinted as the Diaspora, diaspora has been recognized as a tragic experience of immigration and settlement, symbolized by forced migration, national division, oppression and return. One of the most extreme examples of this diaspora was the massacre of six million Jews in World War II under Nazi rule, when the Auschwitz concentration camp was the representation of Jewish persecution and ethnic cleansing. The Jewish Diaspora ended on May 14, 1948, when Israel was established. However, history is ironic and paradoxical in that due to this, over six million Palestinian refugees have been dispersed abroad, spawning new diasporas.
Diaspora did not necessarily refer to an involuntary, tragic experience from the start. Etymologically, diaspora is derived from the Greek preposition dia ("over" in English, “over [something]” in Korean) and the verb spero ("to sow" in English, “to scatter” in Korean). The ancient Greeks conquered and colonized Asia Minor and the Mediterranean coast by force, and then expanded their forces by migrating their own people there. At this time, the diaspora had an active, positive meaning of immigration and colonial construction. Since Greece was not a suitable land for agriculture and was located on the coast, it developed its economy through maritime trade from the get-go and expanded its territory by building colonies in the areas near the Mediterranean (Niesbett, 2003). The Mediterranean, like a super highway, contributed to the exchange of European civilizations and the expansion of supremacist forces. If we return to the "original" meaning of diaspora, a diaspora does not only refer to involuntary, tragic and passive events and phenomena, but the voluntary, active and productive movement of humans.
As countries with a large number of overseas Koreans abroad (i.e. China, Israel, Italy, Greece, India and Mexico) incorporate overseas Koreans into their economic, security and globalization strategies, diaspora no longer has the meaning of separation, but rather, of a transnational network. The Korean Community theory has been raised in academia because the claim that Korea should utilize the 7 million overseas Koreans dispersed throughout 170 countries is receiving public support.
As a means of developing the Korean Community, Seong Gyeong-ryung and Lee Jae-yeol (1998) proposed the “Korean Community Network Community” concept as a way to connect and integrate overseas Koreans around the world by utilizing the rapidly developing information and communication technology. This concept refers to the idea that "Korean people living on the Korean Peninsula and various parts of the world have formed a wide range of people-to-people and information networks based on the ancestry and commonality of the Korean people (language, tradition, history, customs) that promotes cultural and economic exchanges and that through this, the survival, well-being, development and welfare of the Korean community can be promoted as well. Im Chae-wan and Jeon Hyung-kwon (2006) also claimed that the Korean diaspora formed a transnational network between Koreans at home and abroad, forming social capital that could benefit each other, and that in the era of globalization, the conditions of the Korean Community did not present a similarity in space and lineage, but rather, a psychological identity based on network and ethnicity. Yoon In-jin (2009) proposed that the mutually beneficial relationship between overseas Koreans and their home country is a "global Korean network" from the perspective of transnationalism, and defined this as "the people-to-people, material and information network formed by Koreans living in the Korean Peninsula and various parts of the world based on the lineage of the Korean people, cultural commonality and ethnic identity."
2. Korean Diaspora as a Platform
I would like to take one step further from the concept of network and propose the vision of Korean Diaspora as a platform. In day-to-day life, a platform refers to a place where a train and passengers meet, such as a platform at a train station. However, with the development of Internet and IT, the significance of a platform is infinitely expanding to search engines such as Google and Naver; social media platforms such as Facebook; Internet encyclopedias such as Wikipedia; and video sharing sites like YouTube. A more systematic definition of a platform is “an environment in which various groups such as suppliers and consumers can participate and exchange values that each group desires to obtain through fair transactions, and as the interaction between platform participants occurs, an ecosystem of mutual benefits is formed, creating new values and benefits” (Yoon Sang-jin, 2015). Recently, the success of the platform business is owing to the large number of various entities that are seeking mutual benefits and providing new and diverse contents and services to satisfy the diverse needs of consumers. The reason that Internet-based media such as YouTube and Netflix have grown rapidly to surpass that of public broadcasting is because of the constant creation and consumption of diverse content among the large number of suppliers and consumers within the Internet space. Therefore, platform business can be considered to be the requirement for success in the information and knowledge-based economy, also known as the fourth industrial revolution.
The clearest definition of a platform in the ITC sector is the union of components and rules required for “transactions between users” (Eisenmann, Parker and Alstyne 2008) (requoted by Choi, Chang-hyun, 2017). Here, the component includes hardware, software and service modules, and the rules refer to guidelines that regulate or coordinate network participants. For the platform to be viable, it is necessary to have a standard, promised protocol of information exchange, policy to support user behavior and experience, as well as an organic network that encompasses the rights and responsibilities of stakeholders involved in the network.
Choi Chang-hyun (2017) gives an example of a matchmaking club, explaining that it is a platform in the form of "venue," allowing men and women to make contact with one another and form relationships, providing a venue to facilitate interaction. Creating value added by connecting various groups is at the core of the platform strategy. In order for such a strategy to be possible, the following five prerequisites are necessary: 1) a connection function (providing a "venue" for facilitating the exchange between various groups and connecting them), 2) cost reduction function (with the platform providing certain items instead of the groups to save them time and costs), 3) a search cost reduction function (guaranteeing a certain level of service quality by providing a type of relief and trust to the brand provided by the platform), 4) network effect based on community formation (mutual communication of information formed between participating groups), and a 5) triangular prism function (connecting two or more groups that seem to have no direct interaction at first).
Accessing the Korean diaspora from a platform perspective can be seen as a great leap forward like a “quantum leap” from the existing research and policies on overseas Koreans. The transition from the concept of separation to the concept of network is a big change, but now, a transition from network to platform will require creative imagination and planning. Therefore, before designing the Korean diaspora as a platform, it is necessary to discuss the definition of the concept, direction and requirements of what this actually means.
As a platform, the Korean diaspora can be defined as "a co-prosperous Korean community in which overseas Koreans around the globe form a transnational network and interact with each other to provide new opportunities and benefits to one another." For the Korean diaspora to execute such functions, conditions including many participants, mutual benefits, fair trade, openness, environment and infrastructure, and a coordinator, which can be generally referred to as platform conditions, are prerequisites. More specifically, there must first be a large number of participants with no limits to expansion. Participants with diverse backgrounds, abilities, and preferences should be able to participate in the platform and create a synergy effect to achieve collective intelligence. Second, they must be able to pursue mutual benefits and be motivated to participate in the platform consistently so that individual members can be assured of the adequate and fair distribution of profits. Third, the distribution of participation and profit should be operated under fair rules. Fourth, hardware, software and service modules (the components mentioned above) must be provided to enable the platform to operate. Fifth, a coordinator is needed to coordinate the interactions among participants and to intervene and resolve problems when they arise so that the platform can function as normal.
Looking at the current Korean diaspora under these conditions, there is potential and possibility, but this is not sufficient enough to develop into a functional platform. The Korean diaspora is comprised of over seven million overseas Koreans in more than 170 countries around the world, forming a network between overseas Koreans and their home country, but it has limitations in creating new values and benefits through a synergy effect. The first limitation is that the global Korean network is mainly a one-sided relationship between the overseas Koreans of one country and their home country, and has not developed into a dual-sided relationship among overseas Koreans living in different countries. Due to the differences in political economy, language, culture, ideology, generation and hierarchy, overseas Koreans in different countries have limitations in terms of communication and exchange. The second limitation is that the global Korean network is still government-led, which restricts the variety of contents and services that users want. For example, “Korean Net” (www.korean.net) which is operated by the Overseas Koreans Foundation is an online network where over seven million overseas Koreans transcend the limitations of time and space to interact with each other. The Korean Network is a comprehensive network of information covering fields including politics, economy, society, education, culture, medical, law, agriculture, and etc., aiming to be a portal (Meta Portal) for mutual benefits and prosperity as an "integrated online Korean Community network" through providing necessary content, people and a collective DB. However, when one visits Korean Net and searches for information and services within the site, it becomes evident that the size and variety of the information are very limited. This brings up the question of whether this can attract overseas Koreans with various backgrounds and desires when it is difficult to escape the idea that it is a website operated by the government. The third limitation is that there is little motivation and interest (profit) for overseas Koreans to participate and interact with others in the global Korea network. It is the participants’ interests that will transform the network into a platform, but currently, the network can not evolve into the platform because the benefits that can be attained by participating in the global Korean network are unclear. The fourth limitation is that it is critical for the platform to link the demand and supply between the participants, but the search function for contents and services required by both suppliers and consumers within the global Korean network such as Korean Net and World Korean Business Convention are weak.
To overcome such issues and limitations, the following remedial measures are necessary. First, the government should concentrate on forming a platform infrastructure and the role of a coordinator, and the operation of the actual platform should be divided up into roles in which individual participants and private organizations are responsible. In this aspect, the World Korean Business Convention run by the Overseas Koreans Foundation and the World OKTA Convention run by the World Federation of Overseas Korean Traders Associations, which are criticized for being too similar, should be combined, and World OKTA, which is a private entity, should operate the World Korean Business Convention. Second, it is necessary to create an open environment in which many players participate in the platform to produce, supply and consume various contents and services. In addition, multilingual services should be improved to enable overseas Koreans to communicate effectively, overcoming language barriers. Third, real profits from participating in the platform must be ensured. In this regard, YouTube’s principle of distributing the benefits of viewing content should be benchmarked, so that the Korean diaspora platform is equipped with a system that distributes fair profits as it provides information, knowledge, media contents and other services.
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