지지씨 기관 회원 가입 안내
경기도내에 위치한 국공사립 문화예술기관, 박물관, 미술관, 공연장 등 도내의
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지지씨 기관 회원은 지지씨 콘텐츠를 직접 올려 도민들과 더욱 가까이 소통할 수 있습니다.
기관에서 발행하는 소식지, 사업별 보도자료, 발간도서 등 온라인 게재가 가능하다면 그 어떠한 콘텐츠도 가능합니다.
지지씨를 통해 더 많은 도민에게 기관의 사업과 콘텐츠를 홍보하고, 문화예술 네트워크를 구축하세요.
지지씨 기관 회원으로 제휴를 희망하는 기관은 해당 신청서를 작성하여 메일로 제출바랍니다.
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지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
01. 콘텐츠 등록 및 수정 요청서 양식 다운로드
콘텐츠 직접 등록 및 수정이 어려우실 경우, 해당 요청서 양식을 다운로드 하신 후 작성하여
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02. 콘텐츠 등록 및 수정 요청 안내
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경기문화재단
Maker Movement and Makerspaces Ushering in the Era of Creation Led by Citizens
After a Visit to Maker Faire and Makerspaces in the San Francisco Bay Area
Soon-ju Hwang
Local Intermedia Team Maganer, GyeonGi Cultural Foundation
Civil society has recently run diverse spaces and activities based on the maker movement. Under these circumstances, GyeongGi-do Province, GyeongGi Cultural Foundation and Gyeonggi Content Agency sent their representatives to Maker Faire and makerspaces in the Sans Francisco Bay Area, origin of the maker movement, in order to understand the implications of the maker movement from the perspective of citizens’ creation culture and to explore issues regarding the nature and activities of makerspaces led by the public sector.
Maker Movement Expanding from Geeks’ Party to a Public Culture of Sharing
Geeks are relatively free from conventions and common sense. They discover mistaken thinking, hidden values and principles that those with common sense take for granted. They then try to deal with contradictions and lacks. In this context, geeks are creators and innovators. The maker movement, which has become global and contemporary, focuses on freedom and respect, thus allowing ‘creative geeks’ to share their dreams and practices. The project group ‘Fly Your Freak Flag High’ (FYFFH) says in their manifesto that geeks can change the world. Every person is independent, special and unique. We are just different from each other and nobody is wrong. Such combination of differences leads to growth.
The contemporary maker movement is spreading from lonely geeks (amateur engineers, artisans and technicians) to civil creators (everyone making something). In addition, the movement is forming a wide culture of sharing. Such a culture is characterized by the sharing of technology and space and the use of open knowledge and sources. It is a response to mass production, standardization, generalized commercialistic supply and passive consumption led by huge capital. Now, the act of making something and creating new products are going beyond a few people’s monopoly and privilege to become a cultural and democratic movement of sharing.
Let’s Usher in the Era of Creation Led by Citizens with the Maker Movement
In the era of local cultures’ decentralization and autonomy, what is the most essential would be the growth of ‘cultural citizens’ who constitute a driving force behind such cultures. As prosumers who belong to the cultural middle class, cultural citizens should emerge as new owners of their local community’s space, content, humanware and networks. The public sector should support cultural citizens’ self-sufficiency, self-support and self-reliance with minimum supply. Meanwhile, intermediate support organizations should help civil society’s networking in diverse ways while also forming an environment of collaboration and cooperative governance. Moreover, the direction of cultural policy should change from its existing top-down one to grassroots one which consists in enabling citizens to making products themselves, cooperate with each other and engage in onsite networking. In other words, it is time to enrich, both qualitatively and quantitatively, spaces, content, humanware and networks supporting diverse creative activities in order to allow citizens to improve the value of their own life and happiness.
Origin of Maker Faire: Maker Faire Bay Area
Maker Faire is a ‘fair where people exhibit what they make.’ It started in the San Francisco Bay Area in the US in 2006. Today, the fair is held over 170 times every year as big and small events in 44 countries around the world. It has a variety of participants including those who make something, educators, authors, artists, students, engineers, technology lovers, crafters and those from relevant clubs. Calling themselves “makers,” they participate in Maker Faire in order to share their creative products and the results of the process of making them. Maker Faire Bay Area is known as the world’s first and largest flagship Maker Faire. Other famous fairs are held in New York, Shenzhen, Nantes and Rome. In 2018, Maker Faire Bay Area took place at the San Mateo County Event Center for three days (including the preliminary exhibition day), with over nine sections and over 800 exhibited works and booths.
⓵ Maker South: Meet alternative vehicles of a new concept. This outdoor exhibition space is focused on events presenting moving works. Such ‘moving works’ include works applying kinetic art (artworks using physical/technical principles) and robotics, a racing card contest, a strange bicycle with a completely different principle of drive and a bubble rocket.
⓶ Maker Expo: This space is focused on up-do-date electronic devices, 3D printing and digital product makers. Its main exhibitors are maker-related businesses (e.g. Arduino, Microchip Technology and Kickstarter) and their booths exhibit drones, physical computing, 3D printing and digital fabrication. The space mostly displays technology by digital makers and businesses and sells products as well.
⓷ Learning Lab: This lab has works by students and young makers and experience zones. It is focused on new works of all genres and types. It is mostly composed of individuals’ booths. The lab provides visitors with demonstrations and experiences of making products in diverse categories including hand-made 3D printing, pottery and origami. Its participants are institutions and museums running educational makerspacs.
⓸ Play Land: A new space where visitors enjoy moving things. New makers exhibit their works such as automatically moving robots’ racing, a new toy controlled manually, huge balloon tower, hula hoop and robots.
⑤ Maker West: A space for robots, crafters, artisans and artists. It has a booth for robots, San Francisco Bazaar, a large moving robot and the Crucible.
⑥ Stage Center: A speech stage prepared by leaders of the maker culture
⑦ Make Town: Let’s learn what ‘make’ is all about. It has a space for the maker community, a performer playing music with pedals and Google’s AIY sales booth.
⑧ Home Grown Village: This space suggests sustainable and technology-oriented urban agriculture. Elements of such sustainable agriculture includes new farming techniques, new food (e.g. cheese, jam and chocolate) and technology (e.g. metal art and steam train).
⑨ Mixed Reality: The reality is expanded by virtual reality technology. This space exhibits VR and AR equipment and 3D images.
Providing things to see and experience that can be enjoyed by everyone, Maker Faire mostly attracts family visitors. Makers explain how they make their products in a detailed way to actively share them with others, thus leading to diverse onsite discussions. The most rewarding moment for the makers was when their works (fruits of their creative ideas and energy) were recognized and shared by someone. They also commercialized and sold their products. In particular, agricultural products, handicrafts and 3D printed products were particularly popular.
A Museum with Children’s Fab Lab: Bay Area Discovery Museum
This museum, which is the result of remodeling a US military base, is running the world’s first fab lab for infants. With its education philosophy of helping children solve problems on their own and develop creativity, the museum has an art studio, fab lab, makerlab, woodworking space and science lab. At the museum’s fab lab, children do simple drawings with a tablet PC and they transform their drawings into prototypes with a laser cutter and 3D printer. Conducting projects using expensive equipment, which are unavailable at school, the space provides children with an experience of making decisions independently, learning through trials and errors and giving shape to their ideas. Educators specializing in fab labs are there for them. This is a case of applying the fab lab system to a museum’s hands-on learning programs.
A Museum Transformed from a Traditional Museum into a Makerspace: Exploratorium
This science museum was founded by physicist Frank Oppenheimer (brother of Robert Oppenheimer who developed the atomic bomb) in San Francisco in 1969. Its site had been used as a wharf for more than 100 years and it was transformed into a museum after 12 years of preparation and three years of construction. This world-renowned museum attracts on average 4,000 visitors a day and 1.4 million visitors a year. Its hands-on learning-based exhibitions stimulate visitors’ curiosity and develop their creativity with about 650 items regarding science, art and nature. Particularly at the museum’s exhibition development space, researchers make their own research products. Reinterpreting the space from the perspective of makerspaces, it frees itself from modern museums’ style of exhibitions and visits to regard the entire museum as a big warehouse. Here, researchers (makers) carry out (experiment with and apply) research in real time. They then exhibit their research results in the form of exhibited (shared) items. In short, this isn’t an ordinary modern museum that monopolizes knowledge and resources to provide its beneficiaries with exhibition content. Instead, it motivates researchers to carry out research and make products so that they can share their research results with visitors more actively and communicate with them. Such a museum has great implications for Korean museums.
From an Artistic Creation Space to a Makerspace: The Crucible
The Crucible is an analogue creative workshop that enables any form of the fire arts. Entering the space of about 5,000㎡, you are welcomed by heat and loud sounds of hammers and equipment. Founded in 1999 by Michael Sturtz, the space is running public art projects and hands-on programs for adults and children. Over the past 20 years, the Crucible has served as a creative space based on the fire arts while transforming itself into a makerspace that shares its content with the local community in a dynamic way. Its annual budget of 3 million dollars is composed of its own revenue (70%) and donation (30%). It is basically a non-profit space but it is also conducting a variety of for-profit projects. Trying to come up with activities to be shared with the local community, the space launched a bicycle lab. Asked about the mission of the Crucible, Rob Nehring, former sculptor and the space’s manager, said, “Our mission isn’t to make money but to provide society with creativity and inspiration.” The Crucible also filled Maker Faire 2018 with their fire and enthusiasm.
Rob Nehring at the Crucible
A Makerspace for Creative People: Hacker DOJO
This hackerspace is the origin of the online curation platform Pinterest. This is a making and coworking space that was founded in 2009. It is a community of engineers, artists, scientists, activists, entrepreneurs and creative people and a social facility for collaboration. It is composed of a makespace, workspace and electronic technology space and its basic mission is MEET-LEARN-HACK. It is open for 24 hours a day and 90% of its budget comes from its about 250 members. Its main space is shared by everyone and it is divided into diverse independent spaces, thus raising its usefulness. Hacker DOJO stands in contrast to some of Korean makerspaces that only provide a pleasant space and expensive equipment.
Hackers’ Space of ‘Sharing’ and ‘Help’: Noisebridge
Noisebridge is a community running a space for sharing, creation, cooperation, research, development, monitoring and studying. The space is composed of a electronic technology lab, woodshop, mechanical/metal working shop, sewing/handicraft materials space, two classrooms, music making space, conference space and library. There is no staff and all participants cooperate and work voluntarily here. This space is open for everyone and there is no membership fee. Its budget comes from the admission fee and the internal and external donation system. At this year’s Maker Faire Bay Area, Noisebridge became a proud winner of a prize thanks to their equipment of broadcasting games live.
Fab Lab, Bay Area Discovery Museum
SPECIAL INTERVIEW | Maker Culture:Growing and Helping Together Sarah LEE, Research and Advisory Associate, Center for Childhood Creativity at the Bay Area Discovery Museum Edward Choudhry, Executive Director of the Hacker Dojo |
CULTURAL POLICY PLATFORM | Jung Hee, Make: Team Manager of Make: Korea Team, Bloter & Media Editor of Make: and Director pf Maker Faire Seoul Topography Surrounding the Maker Culture Sooyon Song, Unmake Lab/Artist Maker Culture Promoted by Public Institutions Focused on the Case of Korea’s Idea Factory
YU Mansun, Researcher of Gwacheon National Science Museum |
TREND REPORT | Maker Movement and Makerspaces Usheringin the Era of Creation Ledby Ciizens
Hwang Soon-ju, Team Leader of Local Intermedia Team, GyeonGi Cultural Foundation The 6th GGCF Cultural Policy Forum Maker Culture, Smart Citizen |
<ggc의 모든 콘텐츠는 저작권법의 보호를 받습니다.>
Cultural Policy Bulletin Vol.6
Publisher/ Sul Won Gi, President of GyeongGi Cultural Foundation
Editorial Planning/ Office of Cultural Policy GyeongGi Cultural Foundation
Editors/ Kim Hyun Tae, Kim Sunghwan, Ahn Kyunghwa, Yoon Kahye, Cho Eunsol
Translation/ Chang Yu Kyung
Design/ hongdesign
Printing/ CANA C&P
Published by/ GyeongGi Cultural Foundation
Published on July 2018
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