지지씨 기관 회원 가입 안내
경기도내에 위치한 국공사립 문화예술기관, 박물관, 미술관, 공연장 등 도내의
문화예술 소식과 정보를 발행해주실 수 있는 곳이라면 언제든지 환영합니다.
지지씨 기관 회원은 지지씨 콘텐츠를 직접 올려 도민들과 더욱 가까이 소통할 수 있습니다.
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지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
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중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
01. 콘텐츠 등록 및 수정 요청서 양식 다운로드
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경기문화재단
THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF KOREAN SILHAK, ASTRONOMY AND GEOGRAPHY
1. Formation of Silhak
From the mid-16th century, the three principal countries of East Asia, Joseon (Korea), China, and Japan, underwent dramatic changes under the influence of western culture and civilization. In Japan, Oda Nobunaga unified the country with the assistance of imported matchlock guns. In contrast, the Ming Dynasty of China ran into a crisis after failing to cope with the new challenges. The situation led to a seven-year war (1592-1598) that started with Japan’s invasion of Joseon. Several decades later, the Qing Dynasty of China invaded Joseon in 1636-1637. The entire territory of Joseon was laid waste by the two devastating invasions.
The Joseon government saw the need to push ahead with far-reaching reforms, including tax reforms, to cope with the difficult situation. During the Joseon Period, three types of tax were imposed on the people, i.e. field tax, tribute, and labor mobilization. Of the three types, ordinary people found tribute the most burdensome. The government adopted two epoch-making systems, Daedongbeop, a system in which people paid all tributes to the central government in the form of rice, and Gyunyeokbeop, a system in which tax was imposed in the form of cotton cloth instead of military service according to the acreage of fields owned by people rather than the number of people. As a result, the tax burden imposed on commoners was alleviated considerably. This was followed by the development of periodically-opened markets and the goods-based economy. In contrast, the country’s academic elite was still engrossed in the theory of li and qi, the study of prose composition and verse, and study of the etiquette system, which were hardly practical at all. By the mid-17th century many people had awakened to the need to use academic learning to improve their everyday lives. This was the very beginning of Silhak, which began developing amid efforts to introduce reforms and the introduction of natural science from western countries.
Such initiatives led to innovation in the land system and the lord-vassal relationship as well as the promotion of commerce and industry. The introduction of more advanced natural science stimulated the development of astronomy and geography, and, for that matter, Silhak. The emergence of Silhak also encouraged scholars to focus on the need to reform existing systems, promote commerce, and develop technology.
Jibongyuseol (Topical Discourses of Jibong)
This encyclopedic work written by Yi Su-gwang (1563-1628) aimed to introduce his readers to cultural achievements made outside Korea and of which he had gained knowledge through China. The book contains a total of 3,435 entries arranged into 182 categories under 25 sections, with all the texts carefully referenced. The content and format of the book exerted a strong influence upon some important books written by the younger generation of Silhak scholars, such as Miscellaneous Writings by Seongho (Seonghosaseol) by Yi Ik (1681-1762), A Study on the Names of Things (Mulmyeonggo) by Yu Hui (1773-1837), and Scattered Manuscripts of Glosses and Comments by Oju (Ojuyeonmunjangjeonsango). The book also contains an introduction of the world map the author saw in The True Doctrine of the Lord of Heaven (Tianzhu shiyi) with a title, "General Map of European States."
Western culture and civilization was first introduced to China in the mid-16th century, although its influence was fully felt only after the Italian Matteo Ricci (1552-1610) settled in Beijing in 1601 as a Jesuit missionary. Meanwhile, Korean royal envoys who were dispatched to China naturally brought western culture and civilization back home with them. Jibongryuseol written by Yi Su-gwang (1563-1628/pen-name: Jibong) in 1641 offers a detailed explanation of the western culture and civilization introduced to China at that time.
Yi Su-gwang paid three visits to Ming China as a royal envoy. In Beijing, he met with his counterparts from Southeast Asia and gained a deeper understanding of their history and culture. He also witnessed the religious and cultural activities of western missionaries there. From the map of the world made by Matteo Ricci in 1602, he acquired an understanding of many aspects of European civilization.
Jibongryuseol briefly explains the content of The True Meaning of the Lord of Heaven written by Matteo Ricci and provides information on the geography, climate, production, history, etc. of over 50 countries including Portugal, the Netherlands, the United Kingdom, and Italy. The book maintains an objective viewpoint, distancing itself from the traditionally rigid Sino-centric worldview. It also introduced Buddhism and Islam favorably. Such an objective view of countries other than China formed the basis of the Silhak worldview.
Songhahanyudo (Painting of the Rest under a Pine Tree)
This portrait of Gim Yuk (1580-1658, a.k.a. Munjeonggong, or Jamgok) was painted by a Ming artist named Hu Bing in 1637 while the scholar-statesman was on a visit to the Chinese dynasty as a Joseon envoy. The diplomat is depicted wearing a silk head cloth and a "heron robe," standing under a pine tree in a relaxed manner. His head faces the viewer directly, but his body is turned slightly to the right, suggesting that he was wandering around the tree when the picture was painted. The top right of the painting contains a postscript written by King Yeongjo (r. 1724-1776) praising the life and achievements of Gim Yuk.
During the Joseon period, royal envoys were dispatched to Yanjing (present-day Beijing), the capital of the Qing Dynasty of China, to offer tribute to the Chinese emperor, who customarily offered a present to the Joseon king in return. An envoy was accompanied by hundreds of attendants, and usually stayed in China for a few months, while his entourage engaged in trading activities. Envoys would meet with Chinese intellectuals, examine items of culture and civilization to take home with him, or pay a visit to a Catholic church, thus exposing them to western culture and civilization. All this served as a stimulus to the development of Joseon’s culture and, for that matter, the development of Silhak.
This painting was made by a Chinese artist named Hu Bing for Gim Yuk during the latter’s stay in China as a royal envoy. Gim Yuk played a leading role in the implementation of the Daedongbeop (an innovative system in which people paid all tributes to the central government in the form of rice).
Jamgokyugo (Collection of Gim Yuk's Writings)
This book contains a collection of writings by Gim Yuk (1580-1658), a renowned Confucian scholar-statesman who implemented a number of reformative policies during the reign of King Hyojong of the Joseon Dynasty (r. 1649-1659). He played a key role in the implementation of the Uniform Land Tax Law (Daedongbeop) in 1638, and promoted the use of money, water wheels, and wheeled vehicles. He also studied the calendar of Western origin (Siheollyeok, i.e. the Current Standard Calendar) and led the government of Joseon to adopt it in 1653.
Gim Yuk (pen-name: Jamgok) was a reformist statesman who put innovative ideas including Daedongbeop and Siheolryeok (a calendar developed under the influence of western astronomy) into practice. Among the works left by him are Jamgok Yugo, Jamgok Byeolgo, and Jamgok Sokgo, which are collections of his prose and verse, and Yuwonchongbo (A Collection of Useful Phrases Taken from Classical Writings). Jamgok Yugo contains information on the implementation of the Daedongbeop system and the circulation of currency.
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