지지씨 기관 회원 가입 안내
경기도내에 위치한 국공사립 문화예술기관, 박물관, 미술관, 공연장 등 도내의
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지지씨 기관 회원은 지지씨 콘텐츠를 직접 올려 도민들과 더욱 가까이 소통할 수 있습니다.
기관에서 발행하는 소식지, 사업별 보도자료, 발간도서 등 온라인 게재가 가능하다면 그 어떠한 콘텐츠도 가능합니다.
지지씨를 통해 더 많은 도민에게 기관의 사업과 콘텐츠를 홍보하고, 문화예술 네트워크를 구축하세요.
지지씨 기관 회원으로 제휴를 희망하는 기관은 해당 신청서를 작성하여 메일로 제출바랍니다.
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지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
01. 콘텐츠 등록 및 수정 요청서 양식 다운로드
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경기문화재단
Power of Thinking, Power of Arts And Culture Education (2)
Arts and Culture Education For Young People On GyeongGi Sangsang Campus*
Cultural Policy is a quarterly magazine published by the Gyeonggi Cultural Foundation since the summer of 2017 with the purposes of identifying new trends in cultural policies at home and abroad, gathering the opinions of experts in relevant areas, and introducing the directions and contents of diverse cultural policies promoted by Gyeonggi Provincial Government and Gyeonggi Cultural Foundation. |
Writer | Kyunghwa Ahn
For young people who completed basic public education, we need to provide arts and culture education of new concept. According to Russell, they lost their thinking system while being educated. Or to some point, they forgot how to think creatively. Thus, arts and culture education needs to be something that revitalizes their intellectual adventurous spirit of childhood. In the same vein, Sangsang Campus’ education programs for young people primarily focus on training cultural planners capable of reading the world themselves, rather than sticking to what they already read.
The age group of ‘young people’ differs even inside GyeongGi-do Province, depending on projects. On Sangsang Campus, ‘young people’ refer to those aged between 20 and 39. Dasari School attempts to foster young cultural planners who will plan and lead local regeneration and the local community’s invigoration through culture. The School tries to find and develop its own language to freely imagine and experiment with the future. In Korean, dasari means to “let everyone speak out to be alive.” Serving as the catchphrase of Korean independence activist Jae-hong Ahn, dasari describes the nature of the School that would like to come up with plans allowing everyone to speak out freely and creatively to live better.
Dasari School was founded in 2014 by GyeongGi Cultural Foundation, before the launch of Sangsang Campus. When gathering the first students in 2014, anyone with the ‘youth spirit’ who is 25 years or older was able to apply, regardless of his or her academic background. However, in 2017, the school set an age limit to 39 years old. In other words, the school came to target literally ‘young people.’ The School dreams of becoming an education community where students study and talk to each other independently. The School is realizing this dream by helping its students study and understand what they learn themselves through theory, practice and onsite classes. In 2017, the school provides an eightmonth program. The first semester is from April to July and the second, from August to December. The first semester is composed of theory classes of cultural planning, social reading classes for humanities and cultural planners, diverse workshops on ‘makers’ and the ‘Project Lab’, a thematic research project with a mentor. The second semester is focused on putting what they plan into practice. Every year, there are other diverse programs including onsite camps and visits and the “Dasari Network Day” gathering together the school’s alumni. Since September 2017, the School has also run a night program called How Dare You Come Here? for those who are unable to attend the regular daytime program on weekdays.
One-on-one training sessions with mentors, debate classes and small group activities enabling them to plan and practice themselves have differentiated the School’s programs from the existing cultural planner training programs that had been focused on theory classes. Nevertheless, as Korea enacted the Regional Culture Promotion Act in 2014 and came to have an increasing number of training programs for local culture professionals from 2015, it is currently not easy for the School to attract students. The purpose of the Regional Culture Promotion Act is to narrow different local areas’ cultural divide and develop each region’s unique culture in order to improve local residents’ quality of life and to make Korea a ‘cultural country.’ The Act requires the country and local governments to take necessary measures to train local culture professionals and to improve their capacity. Under these circumstances, many of Korea’s metropolitan and local cultural foundations including Korea Culture & Tourism Institute have provided capacity building projects training regional culture professionals since 2015. Similar projects have been conducted nationwide because these projects in the field of arts and culture could realize urban regeneration and provide the young with jobs at the same time. In the past, policies on jobs in the field of arts and culture had failed to suggest such concrete alternatives.
In many cases, metropolitan and local cultural foundations are providing training programs combining theory and practice classes. That is because they generally offer tailor-made programs using small group sessions and mentoring by considering a given local area’s cultural characteristics and trainees’ diverse needs. Their content may differ depending on areas but their class structure is similar to that of Dasari School. For example, from Seoul to Jeju, Korea’s major metropolitan cities have the Center for Creative Economy and Innovation which provides programs for young people. Korea’s ministries including the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs and Ministry of Trade, Industry and Energy are also carrying out projects training young local leaders. These projects also provide debates, workshops, task sharing activities, training in and out of Korea and financial support. To be more specific, the Jeju Center for Creative Economy and Innovation, which is supported by Jeju Province, Kakao and Amorepacific, also offers a program whose participants stay in the province for a month to carry out projects in diverse fields including arts and culture. In short, it is not easy for the School to gather students just by emphasizing the fact that it was one of Korea’s first institutions training cultural human resources that established today’s framework of arts and culture training.
As a new attempt to make a difference in training young cultural planners, Sangsang Campus formed a consortium with GyeongGi-do Province’s local cultural foundations and cooperated with the Federation of GyeongGi-do’s Cultural Centers to launch a project called the GyeongGi Cultural Human Resources Training Project training cultural planning professionals. Gyeong- Gi Cultural Foundation, Seongnam Cultural Foundation and Bucheon Cultural Foundation established a cooperation network of metropolitan and local cultural foundations. Their network was designated as an official organization training local culture professionals by the Korean Ministry of Culture, Sports and Tourism in July 2017. In this network, GyeongGi Cultural Foundation serves as a coordinator by running GyeongGi’s comprehensive programs including mid-term workshops and result sharing sessions. Bucheon Cultural Foundation trains local arts and culture planners while Seongnam Cultural Foundation runs capacity building programs for local arts and culture professionals specializing in arts and culture programs for infants. GyeongGi-do Province has 14 local cultural foundations including the ones in Bucheon and Seongnam. There is a plan to expand the professional training programs led by the Council of Cultural Foundations in GyeongGi-do Province including GyeongGi Cultural Foundation and other local cultural foundations.
Meanwhile, GyeongGi Cultural Foundation has also planned to help the province’s areas without a local cultural foundation. To do so, the Foundation could make use of a network of the province’s 31 local cultural centers. This is to meet the province’s needs to train arts and culture professionals as the concept of cultural activities in daily life spreads and the importance of leisure and everyday culture increases. In addition, from next year, the Foundation will run programs in collaboration with the School. An open network of sharing new human resources and new ideas is expected to enrich the School’s system and content. Such a training platform encompassing metropolitan and local cultural foundations and cultural centers will not only accumulate data and knowhow regarding programs training cultural professionals in GyeongGi-do Province but it will also enable the province to provide customized human resources through its pool of human resources.
In addition to the GyeongGi Cultural Human
Resources Training Project, there is a program called
Active Citizens which is run with the British Council.
This program training young local leaders helps young
people have a better understanding of other cultures
and people, thus giving them opportunities to understand
how regions and the international community
need to depend on each other. As a social leadership
program seeking intercultural communication and local
communities’ sense of responsibility, Active Citizens
provides necessary knowledge and experience so that
citizens can make differences that are necessary in the
area they live in. Launched in 2009, this program is run
by the British Council in cooperation with public institutions
in 46 countries around the world. The program has
led to about 6,000 social action projects in which over
150,000 people participated in Europe, Asia, the Americas,
the Middle East and Africa. Focusing on transforming
local communities and their members into those
taking the lead in social development, such projects are
based on this idea: If more people participate in their local community’s activities and they acknowledge and
respect other cultures in today’s global system where
everything is interlinked, each of us will benefit from
such endeavor.
In early August, Sangsang Campus organized a workshop on Active Citizens for five days. Twenty young people interested in local culture were selected to participate in the workshop. The participants had a chance to exchange ideas and consider setting GyeongGi-do Province’s major issues, identity and culture, local community mapping, planning local community projects, visiting local cultural spaces, ‘power of listening well and asking clear questions’ and ‘power in local areas.’ After the workshop, participants will form several teams to plan a social action project. The four teams that will be selected will be provided with financial support for their project. Two participants will also be selected through evaluation to be given an opportunity to go abroad for training.
As explained above, Sangsang Campus’ program training young arts and culture planners are going through a period of expansion and changes. What is the most important at this stage of increasing the scale of professional training through an open network is to build capacity with sustainable long-term knowhow and ideas including the past knowledge. Such capacity is necessary in order to go beyond a stage of being modeled on precedents to implement one’s own innovative ideas. There is no shortcut in this process. It is just best to have a medium and long-term outlook, to learn from trials and errors and to accumulate knowledge. A public institution’s medium and long-term plan sometimes look reckless. It is not easy to establish such a plan even if we know who needs to change what and how. Amid the current paradigm shift throughout Korean society, we cannot put off our efforts to build capacity and to think independently. It is time to hurry. We don’t know if the fourth Industrial Revolution will go nowhere or serve as an oasis. In this era full of uncertainties, we already know our common denominator that will always be necessary whatever the future may hold. That common denominator is a comprehensive reform in Korea’s education, which includes a reform in arts and culture education.
Cultural Policy Bulletin Vol.2 E-book
<ggc의 모든 콘텐츠는 저작권법의 보호를 받습니다.>
Writer/ Ahn Kyunghwa, Chief Curator of Local Intermedia Team at GyeongGi Cultural Foundation