지지씨 기관 회원 가입 안내
경기도내에 위치한 국공사립 문화예술기관, 박물관, 미술관, 공연장 등 도내의
문화예술 소식과 정보를 발행해주실 수 있는 곳이라면 언제든지 환영합니다.
지지씨 기관 회원은 지지씨 콘텐츠를 직접 올려 도민들과 더욱 가까이 소통할 수 있습니다.
기관에서 발행하는 소식지, 사업별 보도자료, 발간도서 등 온라인 게재가 가능하다면 그 어떠한 콘텐츠도 가능합니다.
지지씨를 통해 더 많은 도민에게 기관의 사업과 콘텐츠를 홍보하고, 문화예술 네트워크를 구축하세요.
지지씨 기관 회원으로 제휴를 희망하는 기관은 해당 신청서를 작성하여 메일로 제출바랍니다.
지지씨 기관 회원 혜택
신청서 작성 및 제출안내
경기 문화예술의 모든 것, 지지씨는
기관 회원 분들의 많은 참여를 기다립니다.
지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
01. 콘텐츠 등록 및 수정 요청서 양식 다운로드
콘텐츠 직접 등록 및 수정이 어려우실 경우, 해당 요청서 양식을 다운로드 하신 후 작성하여
지지씨 관리자에게 등록·수정을 요청해주세요.
02. 콘텐츠 등록 및 수정 요청 안내
상단에서 다운로드하신 해당 요청서 양식 파일을 지지씨 관리자 이메일로 제출해 주세요.
경기문화재단
Era of the Fourth Industrial Revolution and Direction of Cultural Policy
Lee Sungmin
Korea Culture & Tourism Institute
1. Introduction: How to Approach the Fourth Industrial Revolution and Culture
It would be reasonable to say that the term “Fourth Industrial Revolution” became part of Korea’s official policy discourse during the year 2017. The Presidential Committee on the Fourth Industrial Revolution was launched in September 2017. Moreover, agreement was reached to clarify the vague definition of the term; the Fourth Industrial Revolution refers to changes in industry and society based on hyperconnectivity and superintelligence. Criticisms of the term still exist but the Fourth Industrial Revolution is currently regarded as a valid concept pointing out certain changes that take place today. As for those who are still dissatisfied with the term, their strongest criticism is that of the word “revolution.” According to them, the changes that enable us to achieve hyperconnectivity and superintelligence can be explained with the existing concept of “digital transformation.” They thus wonder why such changes are defined as “revolution.
Why do we want to express the changes, which haven’t been revealed fully, with the word “revolution”? To answer this question, it is necessary to consider the Korean context in which the shock of AlphaGo lies behind the explosive power of discussion on the Fourth Industrial Revolution. The First Industrial Revolution served as a great turning point of replacing human labor with machine. In contrast, the Second and Third Revolutions didn’t generate widespread “fear” even though it was an extension of digital transition. It is true that these Revolutions brought significant changes, which depended on industrial sectors, and they even led to life-changing innovation. However, such innovation was far from the fundamental fear of “replacing humans with machines.” Under these circumstances, AlphaGo did spread the fear that humans may become useless. The fact that the word “revolution” appeared again symbolizes the beginning of existential reflection on the sustainability of “working humans.” When technology is expected to overwhelm humans, what alternative do we need to find?
Throughout the year 2017, I conducted research on the “Fourth Industrial Revolution and Direction of Policy on Cultural and Tourism Industries.” At first, optimism for “culture” dominated the research. In other words, if machine replaces human labor, working hours will decrease and humans will be able to fill their leisure time with cultural activities. In this context, we came up with this strong argument; considering the future competition with artificial intelligence, culture should contribute to improving humans’ own creativity. However, such optimism didn’t last long. The Ministry of Culture, Sports and Tourism wasn’t selected as a ministry in charge of the Presidential Committee on the Fourth Industrial Revolution. The Korean government’s policy came to focus on “industrial” innovation. Expectations for the role of culture remained at the symbolic level. We were also unable to be optimistic about changes in leisure time. Industrial revolution itself doesn’t guarantee reduced working hours. Higher efficiency can contribute to reducing the number of workers. However, the decrease of the entire staff’s working hours can be achieved only through social consensus. Even if leisure time increases, it doesn’t mean that it immediately leads to more cultural consumption. For example, when it comes to using the time secured through autonomous cars, experts of different fields said that the content of their respective fields would be consumed mainly. However, if people don’t make extra efforts, they are also very likely to fill such time with other labor activities.
Culture, which belongs to humans, has been regarded as an alternative to the progress of technological civilization. However, will culture be still free from today’s revolutionary changes? Or, will culture be able to play the role of alleviating the side effects of the changes? In that sense, the discussion on culture in the context of the Fourth Industrial Revolution could focus on two points. The first point is about the influence of the Fourth Industrial Revolution on culture. Technological development influences cultural production and consumption. In particular, the progress of superintelligence questions the premise that only humans can create something. In addition, the expansion of hyperconnectivity strengthens the participation of connected individuals in cultural enjoyment as well, changing the way of enjoying culture. The second point is about the role of culture. Despite continuous technological development, humans have been able to secure their position thanks to their capacity as cultural beings. Even if knowledge-based labor is replaced with artificial intelligence, humans’ own creativity is still expected to be powerful. Under these circumstances, culture will have to play a role of maintaining human creativity. Cultural policy should also consider cultural changes and culture’s role. This paper briefly reviews each change and discusses a desirable policy direction.
2. Fourth Industrial Revolution and Changes in Culture as “Experience”
[Picture 1]
First, what influence will the Fourth Industrial Revolution have on ‘cultural“ production and consumption? This research focuses on the fact that both cultural and tourism industries belong to the realm of human experience. To be more specific, experience is composed of humans accepting it (subject), time and space forming the context of experience (context) and the content of actual experience (content). In this framework of ”subject, context and content,“ changes in the realm of experience are summarized as [Picture 1].
Changes in the Subject of Experience: Post-Human
In theory, humans’ changes as subjects of experience are linked to discussion on “post-humanization.” Here, a post-human refers to a mixture of a machine and organism or a human connected to machine/technology (Hayles, 1999/2013). Living with technological development and supported by technology, humans have developed their different senses, intelligence and motor skills. Such “expanded” humans enjoy a way of life that is different from that of the past. While the past technological development focused on supporting humans’ physical functions, artificial intelligence is bringing cyborg-type hybridity not only to the human body but also to cognition and intelligence. Moreover, humans are redefining the nature of their existence in a complex network involving not only humans but also numerous non-human agents.
Changes in the Context of Experience: New Space and Time
Throughout history, technological development has brought important changes in humans’ perception of time. In particular, today’s technological development is gradually strengthening the mutual penetration of leisure time and working hours. This phenomenon leads to changes such as more spare time and multitasking (Lee Jae-hyun, 2004; Jauréguiberry, 2000). In response to these changes, desire for deep work (concentration on labor for creativity) and deep leisure (high-quality leisure time) is also increasing (Newport, 2016).
Meanwhile, technological development has continuously expanded human life’s spatial scope (Harvey, 1989/1995). Spaces and places have been regarded as important for a long time from the perspective of forming human identity. However, the expansion of mediated space has diluted the importance of places as such natural and physical environment. Post-humans’ representative living space is a “non-place,” a type of “mediated space” (Augé, 1992/1995). To be more specific, augmented space and hybrid space are formed through the combination of physical space and data space (virtual digital space) (de Souza e Silva, 2006). This trend is strengthened by the technology of mixed, augmented and virtual reality.
Changes in the Content of Experience: Convergence of Symbolic, Physical and Communication Experience
Changes in the content of experience are summarized as the convergence of symbolic (content), physical (travel) and communication experience. First, content, which forms the core experience of the symbolic world, is expanding its convergence of genres in diverse ways. Second, travel, which is the most representative way of consuming the experience of the physical world, is also strengthening its convergence with media experience. Third, social communication is characterized by the expansion of communication and interaction with non-human agents such as things, software and media. In short, the diverse aspects of human experience will be recomposed of new combinations through convergence led by digitization.
3. Policy Implication: Fourth Industrial Revolution and Roles of Culture and Policy
When these changes further penetrate human life, policy needs to consider the following questions. First, if stronger convergence blurs the boundaries of culture’s internal realms, how should we modify the current framework of policy support in a flexibly way? John Dewey explains that art is the result of expressing human “experience” of meeting the outside world. From this point of view, changes in experience will definitely bring changes in the form and content of culture. Humans’ changed life will continuously require new forms of experience, in other words, new forms of art and content. The history of culture has always been the repetition of the collision, competition and coexistence of new cultural practice and the existing culture. Demand for the existing, institutionalized art and content may still exist but the need to make changes will also be suggested continuously.
This leads to the crisis of the existing institutional support and regulatory framework. Securing the diversity of types inside the same genre could be more valuable than the boundaries between art and content. Whom either an indie game developer or commercial artist should the government support and how? Going beyond the debate on effortless artistic activities and that on the efficiency of content promotion, we need fundamental reflection on the purpose of the government’s support for culture.
Second, when the boundaries between production and consumption become blurred, who should be the target of policy? In a world where anyone can become a creator, to whom should policy be directed? If everyone is a creator and enjoyer, how could we set boundaries between support for creation and that for enjoyment? What should be the first priority? We need to ask ourselves these questions.
The last question is about how to deal with the relationship between culture and its surroundings. As I mentioned when discussing the question of time, encouragement of people’s participation in cultural enjoyment and production is closely linked to the issue of humans’ time and environment. This goes beyond the scope of simple cultural policy.
For example, some countries approach the Fourth Industrial Revolution not just as an issue of strengthening industrial competitiveness but as a bigger question of social revolution following digital innovation. A case in point is Germany’s Einstein Foundation. Therefore, it is more and more necessary to consider the influences of changes in life in a big framework and to clarify the position of culture in this framework.
The discussion that this paper has elaborated on so far leads to reflection on culture’s social functions or roles. Should the government support the reproduction of forms (e.g. art) that are results of expressing human creativity? Or, should it support cultural life on the basis of the social influence and contribution of enjoying art? The discourse on cultural policy, which implies transition to cultural democracy, dilutes the hierarchy of cultural forms. The increase of the demand for well-grounded policy ceaselessly requires us to answer the question of culture’s social usefulness. Further discussion is needed to answer the following questions:1. How could we encourage culture’s roles strategically in the context of the changes brought by the Fourth Industrial Revolution? 2. How could we obtain relevant social support and resources? 3. How could we redistribute the support and resources effectively?
Finally, the researchers of this paper went back to the question of indices. To be more specific, we need to make active efforts to come up with indices that describe people’s cultural enjoyment more accurately and that explain the social meaning of such enjoyment. This is to express current changes in a sophisticated way and to plan appropriate policies. This suggestion may not satisfy those who want an immediate solution. Nevertheless, if we believe that the Fourth Industrial Revolution is ultimately about strengthening individuals’ creativity and about discovering new potential through their “connectivity,” we should start by devising strategies to become closer to these individuals. This would be the most effective way of keeping the discourse on the “Fourth Industrial Revolution” from being reduced to a fad among policymakers.
<ggc의 모든 콘텐츠는 저작권법의 보호를 받습니다.>