지지씨 기관 회원 가입 안내
경기도내에 위치한 국공사립 문화예술기관, 박물관, 미술관, 공연장 등 도내의
문화예술 소식과 정보를 발행해주실 수 있는 곳이라면 언제든지 환영합니다.
지지씨 기관 회원은 지지씨 콘텐츠를 직접 올려 도민들과 더욱 가까이 소통할 수 있습니다.
기관에서 발행하는 소식지, 사업별 보도자료, 발간도서 등 온라인 게재가 가능하다면 그 어떠한 콘텐츠도 가능합니다.
지지씨를 통해 더 많은 도민에게 기관의 사업과 콘텐츠를 홍보하고, 문화예술 네트워크를 구축하세요.
지지씨 기관 회원으로 제휴를 희망하는 기관은 해당 신청서를 작성하여 메일로 제출바랍니다.
지지씨 기관 회원 혜택
신청서 작성 및 제출안내
경기 문화예술의 모든 것, 지지씨는
기관 회원 분들의 많은 참여를 기다립니다.
지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
01. 콘텐츠 등록 및 수정 요청서 양식 다운로드
콘텐츠 직접 등록 및 수정이 어려우실 경우, 해당 요청서 양식을 다운로드 하신 후 작성하여
지지씨 관리자에게 등록·수정을 요청해주세요.
02. 콘텐츠 등록 및 수정 요청 안내
상단에서 다운로드하신 해당 요청서 양식 파일을 지지씨 관리자 이메일로 제출해 주세요.
경기문화재단
Ahn Jisan, Semi-basement The Incident of a Missing Face and Afterward
Gyeonggi Museum of Modern art
This catalogue is published in conjunction with 2017-2018 Korea–Germany Contemporary Art Exchange Exhibition Irony & Idealism. It documents all exhibitions and artworks at 3 venues in Korea and Germany-Gyeonggi Museum of Modern Art, KF Gallery and Kunsthalle Münster-from September 2017 until September 2018.
|
Lee Jung Hwa Screenwriter
Jisan Ahn’s Semi-basement is a painting that depicts a child scribbling on the wall in a semi-basement space. The child in the painting is standing on a sack, stretching her arm to draw (or write) something on the wall. That the person on the sack is not an adult but a child makes us feel uneasy and nervous. It is convincing to think that the child will fall to the ground before she completes her scribble. This is because we are accustomed to the stereotypical narrative where one unfortunately fails right before realizing her goal. Is it just another case of pessimism? Isn’t the repetition of reality another name of banal pessimism? I calm my anxious mind and come close to the child in the painting. However, the child is without a face.
The body without a face is not something unfamiliar. It is not unfamiliar, at least in art, as seen from sculptures in the Greco-Roman period beheaded by invaders to faces in René Magritte’s paintings that are wrapped in cloth and disfigured faces in Francis Bacon’s paintings. The face is deleted and concealed not because they are not of importance but because they are too important. The reason the face is of such importance is that it provides ‘identity’ to individuals. If there are thousand people, there are thousand different faces. The face is also a ‘production site of expressions’ that represents emotions. However, it is ambiguous and calculative. On the other hand, facial expressions are obvious and instinctive. And this is why faces are shot in closeup in movies when the emotion of characters shall be delivered in a clear manner.
The child in Semi-basement, however, is without a face. But Semi-basement is not the only work that features the body without a face. The theme repeatedly appears in other works by the artist. In A Life on the Ocean Wave, Bas Jan Ader’s face cannot be seen since he covers his face with his hands; figures depicted in Nap 2 are laid down with cloth and bubble wrap covering them, making it impossible not only to see their faces but also confirm if they are humans; and the faces of those that appear in Washing Hands, Hand Soaking, Stand on tiptoe, and Untitled even exist outside the frame of the canvas.
By this point, one cannot but suspect if the artist intentionally deletes and hides faces in his paintings. And just recently, I happened to hear from the artist the reason behind the erasure. It is no less than embarrassing regarding my position as a writer. If I compare the occasion with a narrative, the ‘incident of a missing face’ of a child appearing in Semi-basement has become a flat story where the criminal motive is exposed in addition to the identity of a culprit. The most regrettable part is that the incident cannot follow the familiar narrative path where the full account of the incident is unstoppably revealed at the end. Given the situation, this essay cannot but walk through the path of an unfamiliar narrative. It is not to narrate “Why did the artist not draw the face?” but to describe ‘the effect of the artist’s decision not to draw faces in his paintings.’
If one considers Semi-basement as a scene in a movie, a full-shot of the scribbling child and a closeup of one’s face are shots that must be filmed. Viewers will comprehend the situation of the character through the full-shot while the close-up delivers the character’s emotions. But the problem is that the emotions and the situation are not separate but connected. The situation where the character is situated leads the viewers to guess the character’s emotions, and the emotions draw the situation to the inside of the story. To understand what is unfolding in front of our eyes more accurately, we have to acknowledge both the emotions and the situation. And the ‘accurate understanding’ leads us to the final destination that is ‘sympathy.’ It is the same with how dominoes work. It starts with the situation and emotions of a given character and ends with sympathy. Thus, we – who do not know the emotions and situation of the child appearing in Semi-basement because of the absence of one’s face – cannot sympathize with one.
Since we cannot sympathize with the character, we feel stuck. However, it is different from the feeling of being stuck that an art enthusiast experiences in front of a difficult work of art. Only few people desire to understand artworks with precision. Whereas the feeling of being stuck that we sense in the face of Semi-basement comes from our imprecise comprehension of what is going on in front of our eyes. If the desire to understand Semi-basement as a complete painting is ‘selective desire of the few,’ the desire to comprehend the painting as a scene is ‘universal desire of the many.’ And I belong to the side of the many. Hence, I prioritize the realization of the universal desire of the many. To realize this, we need to imagine the child without a face that appears in Semi-basement.
The best way to imagine how others live is to become them. You can be assured of this statement since a vampire, who is too old even to remember her age, said it. In the movie Let the Right One In, Eli, a vampire, tells Oscar, an ordinary boy that cannot understand what it is like to live as a vampire, “Be me, for a little while.” Oscar closes his eyes and becomes Eli. Here, to become Eli is to live through her time. And it is an action that is exactly the same as constructing a narrative where others are the protagonist. In order to have an experience of becoming the child in Semi-basement, I created a story about her. The story is as follows.
# A place in semi-basement.
Day time. Hurriedly ran into the place, Sayoon(girl, nine years old) looks around everywhere with her big eyes filled with terror, then runs toward a sack leaning on the corner of the wall. The sack is full of the kind of sand that is used at construction sites. Sayoon starts climbing up the sack. The bridge of Sayoon’s nose is beaded with sweat, her cheeks blush, and her short hair tangled up. Sayoon, successfully climbing up the sack after a few failed attempts, takes a pencil stub from her pocket and starts drawing a face of a man on the wall. Although the drawing is done by unskilled hands of a child, the completed picture is a fairly fine montage depicting all the features of the man’s face. Under the face of the man, Sayoon writes, “This man is the culprit.” But at the moment.
(E)
Click-clack-click-clack-
(The sound of footsteps coming down the stairs)
Surprised by the sound, Sayoon turns her
head to the stairs. At that moment, her body
staggers and falls to the floor.
The face of the child, who even has a name Sayoon, is specific enough to draw its image. Now that the face is completed, it is a matter of time to reach sympathy. However, it feels heavy to see the child’s face in completion. This is because everything about the child, including her age, gender, looks, and character, is determined at the very moment when the depiction of her face is completed. Drawing one’s face is no less different from declaring to someone, “You are such a person.” And the problem is that most such declarations are violent and far from the truth regardless of their being positive or negative.” The short hair will confirm Sayoon as a boyish child, and her frightened eyes will easily be substituted with a sentence, “Sayoon is timid.”
After making a constant effort to depict the face,
I ironically discovered the benefit that Semi-basement
has acquired thanks to the absence of the face.
Since there is no face in the painting, the child can
avoid affirmations, and the situation of the child is
also put under diverse possibilities. Of course, at the
moment when a story about the child is created, her
face will be completed once again. However, since
it shall not be the one forced by the artist but created
by each of us, it is always possible to change. At
least, it does not remain unchanged forever.
Returning to where this essay began, I stand in front of Semi-basement. I still cannot exactly comprehend what is unfolding in front of my eyes, I do not feel stuck anymore. The child can be a girl, a boy, angry, frightened, or amused. The painting can also be depicting a scene from the past, the present, or the future. Within these infinite possibilities, it is even impossible to imagine the scope of possibilities about what stories will be created. What is obvious at least is that a thousand people will create a thousand stories when they see semi-basement. This is because these thousand storytellers all possess different faces.
<ggc의 모든 콘텐츠는 저작권법의 보호를 받습니다.>
IRONY & IDEALISM
Publisher/ Sul Wonki
Chief Editor/ Choi Eunju
First Edition/ July 31. 2018
Published by/ Gyeonggi Museum of Modern Art
List of Artists/ Ahn Jisan, Bae Young-whan, Björn Dahlem, Gimhongsok, Hwayeon Nam, Michael van Ofen, Manfred Pernice, Yoon Jongsuk