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지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
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경기문화재단
Bae Young-whan, Considering Abstract Verb
Gyeonggi Museum of Modern art
This catalogue is published in conjunction with 2017-2018 Korea–Germany Contemporary Art Exchange Exhibition Irony & Idealism. It documents all exhibitions and artworks at 3 venues in Korea and Germany-Gyeonggi Museum of Modern Art, KF Gallery and Kunsthalle Münster-from September 2017 until September 2018. |
Chang Seung-yeon Art Critic, Art Historian
Artist & Artwork - Bae Young-whan
A piece of white cloth slowly flutters within a dark void. The motions of the dancer who grips the cloth are obscured by a dark screen. The whiteness of the flitting cloth contrasts starkly against the black backdrop. All the way through, our eyes search for the serene dancing steps that the cloth makes in darkness, whereas our ears become immersed in the beats of a double-headed drum known as a janggu. The beats reach into the deepest points in our minds. The janggu player is also erased from the screen; only a pair of drumsticks is visible in rapid and florid movement while leading us into a trance— a spiritual state of perfect selflessness. Indeed, in Young-whan Bae’s screen projects entitled Abstract Verb—Dance for Ghost Dance (2012) and Abstract Verb—Knock (2012), the scenes and sounds overwhelm the eyes and ears. In one sense, “overwhelm” does not seem appropriate for the context. What other words could replace it to describe such a pure and sensuous experience? Suddenly, we are struck by the limits of linguistic expression.
These two Abstract Verb serial works incorporate Korean traditional elements in a natural manner. The plaintive cloth flutters in accordance with a dancer’s motion to evoke the Korean folkdance salpuri. The traditional ritual salpuri has been considered to express a dualistic emotional purpose of soothing a deceased person’s sorrow (han) and sublimating it into the excess of mirth. Likewise, the janggu beats on the screen draw viewers into a world filled with extreme joviality and delight. By adopting the peaceful Native American “Ghost Dance” ritual in the title, Bae transforms the dance into a gesture of comfort for the countless people scarified by the violence that has occurred across countless historical, political, and social contexts. However, the subjects that he presents might be familiar to us. The unattended floating shirt that is employed as a tool when performing salpuri appears like the ghosts of unknown people surrounding us. In the dark, the white shirt appears with deep sadness, as if symbolizing the absence and loss of myriad “others.”
After debuting with a solo show in 1997, Bae has shown a range of works that cannot be defined within a single category. He has crossed the borders of numerous mediums and forms, and further suggested an art for the public that extends into the realities of a world beyond artistic spaces. Nevertheless, there is a common factor that contextualizes such diversities throughout his works: his constant gaze at the “here and now” in Korean society. Assisted by this, he has visualized the unseen countless “others” while embracing them into his artistic projects. Through this process, the interpretation of the various messages embedded in his works has engaged the social and political realities of a turbulent era in Korea. In this way, he has been positioned in the “Post-Minjung misul” generational category of Korean art history. Although Bae’s work emerged out of a specific Korean context, it is important to understand that his art has expanded our appreciation and thought beyond a given category by including more universal and fundamental concerns.
Let us consider Bae’s representative works one by one. In an interview, he once stated that, “In this epoch of ours, representative icons made by unknown people seem to be always awaiting artists in the street.” In this way, Bae applies his artistic sensitivity to derive a daily and romantic sensibility from shabby, abandoned, or trivial materials that he has collected. Looking back at his art, his installations have demonstrated a unique formativeness that cannot be explained by social language while describing highly specific icons found in daily reality. For instance, The Way of Man-Guitar that does not cry (2005) is a scrappy guitar made from an abandoned cabinet inlaid with mother-of-pearl. The guitar is transfigured, so it is impossible to play; however, it seems to produce earnest sounds. The Ship of Fools (2007) is an assemblage in the form of a wrecked ship into which insane people who have fallen away from social norms were loaded. However, it also resembles a flower and connotes a floral tribute to these people. Insomnia—Song of Dionysos (2008) is a chandelier comprised of broken glass bottles. It reveals an irony falling between gorgeousness and poverty. Also thought-provoking is an earth represented by a cube rather than a globe in his Impossible Conversation (2012) and Pagus Avium (2016). None of the shapes that have passed through his fingertips pertain to one specific meaning. On the contrary, they have been positioned as an unfamiliar sign, one which includes various meanings for which coexistence would have been considered impossible. Indeed, even in a single moment in which we might try reading a constant narrative into his works, his visual language provides no descriptive clue—it looks like an abstract poem.
The grand-scale installation work Autonumina (2010) displays tiny pieces of ceramics. The impressions of the artist’s fingers in the clay seem, in a sense, simply accidental images. However, the collected pieces visualize mountains or formless brainwaves. It is like the moment of encountering the sublimity of Mother Nature; the moment of visually experiencing the intangible or abstract, such as signals emanating from brains; the moment of vividly perceiving the artist’s activities and senses through the indifferent impressions of hands; or the moment of experiencing speechlessness as if strongly touched by this work. Bae’s art has provided unfamiliar forms through which we cannot help but perceive some of the limits of linguistic expression (as I mentioned before). In a sense, one of the stems stretching out of his various works is stepping onto a different pathway from literary narratives via visual art. It means to search for a representational way, one only available through visual art. So often we have seen that visual art has disregarded things that cannot be explained by language; in contrast, his works have precisely been seeking for or looking toward such things. From this point of view, we can step forward to the sensuous experiences that the series Abstract Verb delivers.
According to Bae, Abstract Verb depends on “‘concepts’ and so provides a different way to approach art that has been occupied by countless ‘nouns.’” An abstract verb does not exist in actual grammar, but in his work it is realized by playing a janggu. Here, the janggu playing itself delivers a vivid and sensuous experience—far from verbiage, it delivers the sense of a fluttering, white cloth in darkness or of being struck into the deepest point in the mind. At the same time, an abstract verb demonstrates a new possibility to reveal that which has been obscured without being verbalized via the instantaneous senses. Here, a new possibility joins together numerous stories of the world beyond art. It is because we often forget the fact, “As nouns come from actions, actions (verbs) change the world.” In a similar context, another of the artist’s pronouncements seems significant, “Is it indeed possible to “speak” realities?”
What Abstract Verb aims to reveal—the “things that are not able to be verbalized”—are, in a sense, the metaphors of the countless “others” who cannot be nominated in the dichotomic terms that social signs create, and eventually, who cannot help but slide off from the sign system. A gesture of rejecting fixture in social language or signs means an escape from the dichotomies that language defines. A motion or choreographic expression cannot be fixed by a single form, and therefore it is said to “formless.” Likewise, an abstract verb resembles an action of escape that breaks dichotomic borders. The artist expunges the dancer and the drummer on the screen while re-approaching their action regardless of its subjects. In so doing, he sparks a creative moment that transcends the borders between forms and formlessness, interior and exterior, real and inner, as well as active and passive, subject and object, and self and otherness. In the end, this representational world seems available only in visual art.
At this point, Abstract Verb—Knock should be reconsidered. From the overwhelming resonance created by the Janggu, we feel, indeed, a trance in which any dichotomic border that may be present is erased. The traditional Korean percussion instrument Janggu has two sides for striking. This means that a single body produces two different sounds. However, the player who creates the sounds has been erased from the screen. That is, when we come to be immersed in the rhythms of janggu, it becomes meaningless to differentiate the player from the audience or one subject from the others. If visual art can do anything in this world, it will certainly be a “different way” of touching a new sensibility within a moment.
<ggc의 모든 콘텐츠는 저작권법의 보호를 받습니다.>
IRONY & IDEALISM
Publisher/ Sul Wonki
Chief Editor/ Choi Eunju
First Edition/ July 31. 2018
Published by/ Gyeonggi Museum of Modern Art
List of Artists/ Ahn Jisan, Bae Young-whan, Björn Dahlem, Gimhongsok, Hwayeon Nam, Michael van Ofen, Manfred Pernice, Yoon Jongsuk