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지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
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④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
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제10조(사용자 권리 보호)
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대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
---|---|---|
중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
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경기문화재단
Michael van Ofen, Painting as Meta-painting
Gyeonggi Museum of Modern art
This catalogue is published in conjunction with 2017-2018 Korea–Germany Contemporary Art Exchange Exhibition Irony & Idealism. It documents all exhibitions and artworks at 3 venues in Korea and Germany-Gyeonggi Museum of Modern Art, KF Gallery and Kunsthalle Münster-from September 2017 until September 2018.
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Mun Hyejin critic, translator and art historian
Artist & Artwork - Michael van Ofen
“Some pictures of mine happen to look like abstract works of art. In fact, though, they are just results of a figurative line of development reaching far out into the abstract.”1
Michael van Ofen’s paintings seem to be abstract
paintings on the surface in many cases. It is not surprising
since most of van Ofen’s work is composed of
intermittent color fields without concrete figures and
created by a few brush strokes. Although there are
varying degrees of details, most of van Ofen’s paintings
omit details and partially depict figures while the
background mostly depicts light and shade. Without
the caption attached to the painting, it is not easy to
assume that a picture composed of three dots in beige,
light blue, and gray is a portrait. (Bismarck (2008)) A
simplified color field, composed of a black plane that
horizontally divides the canvas and light blue-gray, is
also difficult to realize that it appropriates the landscape
with mist. (Untitled (Nebel), (2007))
With regards to how van Ofen’s paintings look and how they employ the method of elimination, the artist’s works resemble the abstract art by the 20th-century modernists such as Malevich or Ad Reinhardt that wanted to eliminate concreteness and advance to the abstract world beyond the mundane reality. However, the artist’s painting is different from the abstract art from those modernist abstractionists. The concept of absolute abstraction is far from the artistic orientation of Michael van Ofen. The artist tells that practicing the absolute abstract art shall deprive of credible criteria of inspection, control, and modification, which will make him incomprehensible of where to start and where to stop.2 This lets us know that the beginning and end of van Ofen’s work are thoroughly based on the figurative practice.
All of van Ofen’s work depart from the figurative paintings from the past. Among them, the genre paintings from the 19th century (portrait, landscape, folk painting) are the source of the artist’s inspiration. Instead of choosing known masterpieces that have become the classics in the art history, he chooses stereotypical paintings that have almost become clichés with fixed techniques by genre painters. The reason seems to be that the artist’s subjects are not the painting styles of old masters or the symbolic value of masterpieces but the figurative painting in general. Indeed, the way van Ofen transforms the original treats all paintings as ‘found objects’ regardless of the artistic styles of the original paintings. (The degree or condition of transformation is unrelated to the original. Rather, it depends more on the artist’s intention or artistic focus.)
In is unclear why van Ofen took an interest in the figurative painting. However, the fact that the artist had studied photography with Thomas Struth and Andreas Gursky at Kunstakademie Düsseldorf before he turned to painting implies a meaningful point. When photography emerged in the 19th century, painting handed most of its initiative in representational art over to photography. The domain that had been previously occupied by genre paintings such as portrait or landscape disappeared. Different from photography that is figurative and representational by default, painting starts from the abstract state (empty canvas and paints) and artificially constructs figures. It might be that the artist was fascinated by painting’s features that were distinct from those of photography and started exploring how the figurative is created in painting. Van Ofen’s painting examines the basic techniques of depicting objects and space and traces the concept of the figurative on a fundamental level. In this sense, the artist’s paintings are both figurative and non-figurative at the same time. They are figurative in a sense that they originate from figurative paintings from the past and experiment techniques of creating figures. However, they do not intend to represent figures. Rather, they raise fundamental questions about painting. Van Ofen’s questions concern what is painterly and how the figurative can be constructed by painting. As such, the artist’s paintings pose a certain sense of distance toward figurative paintings although they start from the 19th-century representational paintings.
Replication after Eugene Delacroix
Let’s start from Nach E.D.(2016), one of van Ofen’s works exhibited at the exhibition Irony & Idealism (Gyeonggi Museum of Modern Art, 2017), which is among the easiest of the artist’s works to assume the original reference. One can realize that Nach E.D. not only mimics a certain figurative painting but also references a well-known painting La Liberté guidant le people by Eugène Delacroix from two elements of the picture. One is the title of the work and the other is the composition of colors, light, and brush strokes that remind of the original reference. Although the title only mentions initials of Eugène Delacroix, the viewers can easily recognize Delacroix’s name since the original reference is so well-known. At this point, the format of the work, which extracts the characteristics its reference, supports the identity of the original reference. The composition of colored masses corresponds to Delacroix’s original painting, light and shade roughly coincide, and postures and movements of characters are also reflected in the brush stroke. For example, the part behind the goddess of liberty and the chest of a corpse in the lower left of the image – which are the brightest parts of the original – are painted white in van Ofen’s rendition of Delacroix’s original work. In addition, the posture of the goddess that raises her right arm and stretches her left leg and the outline of the crowd are expressed through the direction of brush strokes.
The Symbolic Extension of the Self from the Prospect of the Early Contemporaries. Tattoo and Appliqué in: William Hodges, Portrait of a Maori Chieftain, 1773
The method of suggesting figures with a minimal number of elements appears more obviously in The Symbolic Extension of the Self, a series where the artist takes a further step in the technique of elimination and omission. The Symbolic Extension of the Self from the Prospect of the Early Contemporaries. Tattoo and Appliqué in: William Hodges, Portrait of a Maori Chieftain, 1773 (2016), a work with a rather lengthy title, is composed of graphic patterns in white and gray. What is interesting about the work is that details that represent the figure (eyes, nose, and mouth) are totally deleted. Instead, the artist only selects ornaments that symbolize the chieftain (decorative feathers and facial tattoos). The title of the work and the resulting image tell what figures the artist has eliminated with what kind of criteria. In the work, van Ofen focuses not on the appearance of the subject nor the style of portrait painting but indicators that represent the status (identity) of the depicted subject. He interprets such props as tools to symbolically extend one’s self.
Authority and Regalia, Fürst Bismarck am Bundesratstisch, Anton von Werner, 155×115, Oil on Canvas, 1888
Van Ofen casts the original reference in a new way by interpreting 19th-century portraits in a semiotic manner. Such a methodology is clearly seen in a series where the artist reinterprets paintings by a German artist Anton von Werner(1843-1915). The series precedes the series mentioned before with regards to the implication of the artist’s criteria of selecting subjects through titles of his works. In Authority and Regalia: Fürst Bismarck am Bundesratstisch, 1888 (2013), the artist focused on symbols that represent authority. In the picture where all the biological properties have been eliminated, what remains are the yellow collar and golden buttons that represent the authority of chancellor Bismarck and papers that are the medium that conveys his authority. In Linear Emphasis of the Subject in: Die Eroeffnung des Reichstags im Weissen Saal des Berliner Schlosses durch Wilhelm II., 1893(2014), detailed information that indicates specific space and time is completely deleted, only leaving decorative ribbons and stripes of military dress uniforms. While observing the process where representation transforms into abstraction by processing keywords related to authority, the viewers are led to think about how to read the picture and what is the meaning of figurative representation.
Van Ofen’s paintings eliminate concrete figures in them. However, they maintain the structure of figurative paintings they reference with regards to the organization of colors and light and shade. In this sense, they oscillate on the boundary between the figurative and the abstract, raising questions about the essence of the two modes of representation. In van Ofen’s intermediate paintings, a linear abstraction represents stripes on trousers while three dots serve as the head and hands of a figure. It is the one who reads van Ofen’s paintings that administers them as being figurative or abstract. Van Ofen’s paintings questions about the essence of painting in the twilight of painting. In this sense, the artist’s paintings are paintings about painting. Van Ofen’s works ceaselessly investigate how painting constructs the figurative. They quietly prove the manner of the artist’s paintings as meta-paintings.
1. Quoted from Jens Hoffmann, “What Painting, And Painting, and Can Only Do,” Michael Van Ofen (Berlin: DISTANZ Verlag, 2011), p. 79
2. ibid.
<ggc의 모든 콘텐츠는 저작권법의 보호를 받습니다.>
IRONY & IDEALISM
Publisher/ Sul Wonki
Chief Editor/ Choi Eunju
First Edition/ July 31. 2018
Published by/ Gyeonggi Museum of Modern Art
List of Artists/ Ahn Jisan, Bae Young-whan, Björn Dahlem, Gimhongsok, Hwayeon Nam, Michael van Ofen, Manfred Pernice, Yoon Jongsuk