지지씨 기관 회원 가입 안내
경기도내에 위치한 국공사립 문화예술기관, 박물관, 미술관, 공연장 등 도내의
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지지씨 기관 회원은 지지씨 콘텐츠를 직접 올려 도민들과 더욱 가까이 소통할 수 있습니다.
기관에서 발행하는 소식지, 사업별 보도자료, 발간도서 등 온라인 게재가 가능하다면 그 어떠한 콘텐츠도 가능합니다.
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지지씨플랫폼 운영 가이드
지지씨는 회원 여러분의 게시물이 모두의 삶을 더욱 아름답게 해 줄 거라 믿습니다. 경기문화재단은 여러분이 작성한 게시물을 소중히 다룰 것입니다.
제1조(목적)
본 가이드는 재단법인 경기문화재단의 ‘온라인 아카이브 플랫폼 지지씨(www.ggc.ggcf.kr. 이하 ‘지지씨’)’의 기관회원(이하 ‘회원’)의 정의 및 권리와 의무를 규정하고, 회원의 생산자료에 관한 기록 저장과 활용에 관한 내용을 규정함을 목적으로 합니다.
제2조(정의)
본 가이드에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같습니다.
① ‘지지씨’는 경기도 소재 문화예술기관의 생산자료 등록과 확산을 위해 경기문화재단이 운영하는 온라인 아카이브 플랫폼입니다.
② ‘회원’이란 소정의 가입 승인 절차를 거쳐 지지씨 글쓰기 계정(ID)을 부여받고, 지지씨에 자료 등록 권한을 부여받은 경기도 소재 문화예술기관 및 유관기관을 의미합니다.
‘생산자료(=콘텐츠)’란 ‘회원’이 지지씨 플랫폼 상에 게재한 부호, 문자, 음성, 음향, 그림, 사진, 동영상, 링크 등으로 구성된 각종 콘텐츠 자체 또는 파일을 말합니다.
제3조(가이드의 게시와 개정)
① 경기문화재단은 본 가이드의 내용을 ‘회원’이 쉽게 알 수 있도록 지지씨 플랫폼의 기관회원 등록 안내 페이지에 게시하여, 자유롭게 내려받아 내용을 확인할 수 있도록 합니다.
② 본 가이드는 경기문화재단의 온라인 플랫폼 운영 정책 및 저작권 등 관련 법규에 따라 개정될 수 있으며, 가이드를 개정, 적용하고자 할 때는 30일 이전에 약관 개정 내용, 사유 등을 '회원'에 전자우편으로 발송, 공지합니다. 단, 법령의 개정 등으로 긴급하게 가이드를 변경할 경우, 효력 발생일 직전에 동일한 방법으로 알려 드립니다.
1. 본 가이드의 개정과 관련하여 이의가 있는 ‘회원’은 탈퇴할 수 있습니다.
2. 경기문화재단의 고지가 있고 난 뒤 효력 발생일까지 어떠한 이의도 제기하지 않았을 경우, 개정된 가이드를 승인한 것으로 간주합니다.
제4조(회원자격 및 가입)
① ‘지지씨’의 ‘회원’은 경기도 소재 문화예술기관과 유관기관으로 합니다. ‘회원’은 글쓰기 계정을 부여받은 후 지지씨에 생산자료를 등록하거나, 게시를 요청할 수 있습니다.
② ‘지지씨’의 가입 신청은 지지씨 누리집에서 가능합니다. 회원가입을 원하는 기관은 계정 신청서를 작성, 가입 신청을 할 수 있습니다.
1. 회원가입을 원하는 기관은 지지씨에서 내려받기 한 ‘온라인 콘텐츠 플랫폼 지지씨 계정 신청서’를 지지씨 공식 전자메일(ggc@ggcf.kr)로 제출, 승인 요청을 합니다.
2. 한 기관에 발급되는 계정은 부서별/사업별로 복수 발급이 가능합니다. 단, 사용자 편의 등을위해 기관 계정 관리자 1인이 복수 계정의 발급을 신청한 경우, 승인 불가합니다.
3. ‘회원’ 계정은 신청인이 속한 기관명/부서명/사업명 등의 한글로 부여됩니다.
4. ‘회원’은 계정 발급 후 최초 로그인 시 비밀번호를 변경합니다.
5. 계정의 비밀번호는 가입 승인된 계정과 일치되는 ‘회원’임을 확인하고, 비밀 보호 등을 위해 ‘회원’이 정한 문자 또는 숫자의 조합을 의미합니다.
③ ‘지지씨’ 가입 신청 방법은 내부 방침에 따라 변경될 수 있으며, 가입 신청에 관한 구체적인 내용은 지지씨 누리집에서 확인할 수 있습니다.
④ 경기문화재단은 다음 각호에 해당하는 신청에 대하여 승인 불허 혹은 사후에 계정을 해지할 수 있습니다.
1. 과거 회원자격 상실 회원. 단, 경기문화재단과 회원 재가입 사전 협의, 승인받은 경우는 예외로 함
2. 정보의 허위 기재, 저작권 등 관련 법률을 위반한 저작물 게시 등 제반 규정을 위반한 경우
⑤ ‘회원’은 회원자격 및 지지씨에서 제공하는 혜택 등을 타인에게 양도하거나 대여할 수 없습니다.
⑥ ‘지지씨’는 계정과 생산자료의 효율적인 관리를 위해 〔별표〕에 따라 ‘회원’을 구분합니다. 회원 구분에 따른 이용상의 차이는 없습니다.
제5조(회원 정보의 변경)
① ‘회원’은 언제든지 가입정보의 수정을 요청할 수 있습니다. 기관명, 부서명 등의 변경에 따른 계정 변경도 가능합니다. 단, 계정 변경시에는 계정(신청/변경)신청서를 다시 작성, 제출해야 합니다.
② ‘회원’은 계정 신청 시 기재한 사항이 변경되었을 경우 전자우편 등 기타 방법으로 재단에 대하여 그 변경사항을 알려야 합니다.
③ 제2항의 변경사항을 알리지 않아 발생한 불이익에 대하여 재단은 책임지지 않습니다.
제6조(회원 탈퇴 및 정지‧상실)
① ‘회원’은 지지씨 공식 전자메일, 전화 및 경기문화재단이 정하는 방법으로 탈퇴를 요청할 수 있으며 경기문화재단은 ‘회원’의 요청에 따라 조속히 탈퇴에 필요한 제반 절차를 수행합니다.
② ‘회원’이 탈퇴할 경우, 해당 ‘회원’의 계정 및 가입 시 작성, 제출한 개인정보는 삭제되지만, 탈퇴 이후에도 등록자료는 ‘지지씨’에서 검색, 서비스됩니다.
③ ‘회원’ 탈퇴 후에도 재가입이 가능하며, 탈퇴 전과 동일한 아이디를 부여합니다.
제7조(생산자료의 게시와 활용)
① ‘회원’은 글쓰기페이지(www,ggc.ggcf.kr/ggcplay/login)를 통해 계정의 아이디와 비밀번호를 입력, ‘지지씨’에 접속합니다.
② ‘회원’은 ‘지지씨’ 에디터 프로그램을 활용하여 해당 기관의 문화예술 관련 자료를 게시 및 수정, 삭제할 수 있습니다. 단, 사업의 일몰, 기간의 종료, 추진부서의 변경 등의 사유로 삭제는 불가합니다.
③ ‘회원’은 ‘지지씨’에 게시한 해당기관의 자료를 뉴스레터, SNS 등 온라인 매체로 확산, 활용할 수 있습니다. 단, 타기관의 자료를 사용하는 경우 사전 사용 협의 및 출처를 밝혀야 합니다.
④ ‘회원’의 게시물은 도민 문화향수 확산을 위해 출처를 밝히고 뉴스레터나 SNS 등의 채널에 가공 없이 활용될 수 있습니다.
제8조(회원의 아이디 및 비밀번호의 관리에 대한 의무)
① ‘회원’의 아이디와 비밀번호에 관한 관리책임은 ‘회원’에게 있으며, 이를 제3자에게 제공할 수 없습니다.
② ‘회원’은 아이디 및 비밀번호가 도용되거나 제3자가 사용하고 있음을 인지한 경우, 이를 즉시 경기문화재단에 알리고 재단의 안내를 따라야 합니다.
③ 본조 제2항의 상황에 해당하는 ‘회원’이 경기문화재단에 그 사실을 알리지 않거나, 알린 경우라도 경기문화재단의 안내에 따르지 않아 발생한 불이익에 대하여 경기문화재단은 책임지지 않습니다.
제9조(회원의 개인정보 보호에 대한 의무)
① 경기문화재단은 지지씨 계정 신청시 수집하는 개인정보는 다음과 같습니다.
1. 계정 관리자 이름 2. 사무실 연락처 3. 담당자 전자메일
② ‘회원’의 개인정보는 「개인정보보호법」 및 경기문화재단 개인정보처리방침에 따라 보호됩니다.
③ 경기문화재단 개인정보처리방침은 ‘지지씨’ 누리집 하단에 공개하며, 개정시 그 내용을 ‘회원’의 전자메일로 알립니다.
제10조(사용자 권리 보호)
① ‘회원’의 게시물이 저작권 등에 위배될 경우 경기문화재단은 사전 협의나 통보 없이 바로 삭제조치합니다. 이와 관련한 분쟁은 「저작권법」 및 「공공기록물 관리에 관한 법률」 등을 따릅니다.
② 경기문화재단은 ‘회원’의 게시물이 타인의 권리를 침해하는 내용이거나, 관련 법령을 위배하는 등지지씨의 운영 정책에 부합되지 않는 경우, ‘회원’과 협의 없이 삭제할 수 있습니다.
‘지지씨’의 게시물로 기관의 명예훼손 등 권리침해를 당하셨다면, 경기문화재단 지지씨멤버스의 고객상담(VOC)을 통해 민원을 제기할 수 있습니다. 이는 (사)한국인터넷자율정책기구(KISO)의 정책 규정을 따라 처리될 것입니다.
본 약관은 경기문화재단 대표이사의 승인을 얻은 날부터 시행됩니다.
대분류 | 외부기관 | 경기문화재단 |
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중분류 | 뮤지엄(박물관,미술관)/협회/문화예술공공기관/시군청 담당부서 등 | 본부/기관 |
아이디 | 사업부서명/사업명 | 사업부서명/사업명 |
글쓴이 노출 | 아이디와 동일(한글) | 아이디와 동일(한글) |
콘텐츠 등록/수정 요청
01. 콘텐츠 등록 및 수정 요청서 양식 다운로드
콘텐츠 직접 등록 및 수정이 어려우실 경우, 해당 요청서 양식을 다운로드 하신 후 작성하여
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경기문화재단
The Mystery of the World: Hwayeon Nam, Adoration of the Magi
Gyeonggi Museum of Modern art
This catalogue is published in conjunction with 2017-2018 Korea–Germany Contemporary Art Exchange Exhibition Irony & Idealism. It documents all exhibitions and artworks at 3 venues in Korea and Germany-Gyeonggi Museum of Modern Art, KF Gallery and Kunsthalle Münster-from September 2017 until September 2018.
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Hyun Siwon
Co-director of Audio Visual Pavilion, Curator
Artist & Artwork - Hwayeon Nam
Hwayeon Nam’s Adoration of the Magi (2015) treats mysteries of the world in a chilling way. The work begins with two facts. The artist understands something about the famous name “Giotto.” First and foremost, Giotto di Bondone (1267-1337) observed Halley’s Comet and described it as a red twinkling fireball in his Adoration of the Magi. He saw Halley’s Comet with his naked eye in 1301 and this ruby grapefruitcolored comet provided the inspiration for the Star of Bethlehem at the top of the painting. When Nam gazes at Giotto’s star through the camera lens, the painted star is materially transformed into a flat image. At the content level, the star is also transfigured into a particular object, an oscillation between religious mystery and scientific exploration. Although Giotto did not understand the star as Halley’s Comet, we remember him as the first to create a scientific drawing of Halley’s Comet.
Another fact regarding the name “Giotto” that Nam considers is concerned with a scientific mission of his posterity. Nam found that the European Space Agency had named a space probe “Giotto” and launched it to observe Halley’s Comet from relatively close at hand. She contextualized this fact into an additional axis in her work. Thus, when she says “Look at Giotto” in her video, we can find a simple yet interesting multi-layered meaning. That is to say, the name of the artist who completed a fourteenth- century fresco a in chapel is transferred onto a spacecraft produced in the late twentieth century. These two “Giottos” converge at a specific point— each referring to an explorer, one who observed Halley’s Comet and another that searched for it.
In Nam’s Adoration of the Magi, the artist’s eye(s) plays one of the most important roles: facilitating the movements between heterogeneous subjects. Opening the work, her eye appears in close-up while moving in a restrained but regular manner. Eyes are both the subject that sees and the object to be seen. Likewise, “Giotto” means the subject who drew Halley’s Comet and the object that was launched toward the same comet. Dealing with this duality (and further multiplicity) of seeing and being seen, Nam’s “image description” does not follow any chronological order or sequence of events. The clues collected by the artist simply present things that were produced through a process of misapprehending, misconceiving, and believing in Halley’s Comet. Nam simply helps the audience to feel that there has always across the vastness of human history been a desire for seeing (or looking for) something. 1Through this process, Nam treats the primal sensibility and will that have developed our vision— to see farther than before, both, horizontally or vertically— as a mystery.
In Nam’s Adoration of the Magi, we can catch this feeling of mystery. It is the sense of awe that we experience when encountering something newly emerged or partially revealed. How does Nam help us to view the as world mysterious or catch us up in the atmosphere of mystery in her work? Nam is, to be sure, dealing with knowledge. By re-contextualizing certain historical facts regarding Halley’s Comet, Nam creates for us an extension for our eyes. The artistic strategies used to juxtapose stillcuts and moving-images are minimal and resolute. Here, each historical moment is individually positioned according to the period’s research methods. For instance, when it slowly moves from right to left by following a star trailing a long tail, the comet is described as a red star with a long tail and no name (Giotto’s painting). Next, the comet is considered as an object for study by the scientist Edmond Halley (1656-1742) who observed it through a telescope and predicted its appearances based on a specific cycle (in Halley’s book entitled Synopsis Astronomia Cometicae). Transferred to Nam’s Adoration of the Magi, these historical facts surrounding Giotto are described as an entity, one which does not enter our complete awareness. Words in reference to the comet such as “grapefruit colored” or “something afar that can only be captured through a telescope” are all based upon the artist’s interpretations. Here, this can be considered “floating knowledge” that is not yet sealed into a decisive conclusion. Indeed, can we say that this kind of proto-knowledge is an event? In Nam’s work, knowledge is captured through human eyes and is therefore sensuous.
In Nam’s Adoration of the Magi, three types of seeing—through the artist Giotto’s naked eyes, the scientist Halley’s telescope, and the camera lens on the spacecraft Giotto—contrast with the eyes of Nam, which blink regularly or shift from side to side. The three different techniques for extending and developing our sight in each respective period are interconnected more intricately than a Mobius strip and structured to gaze at each other through a history of images. Regarding the structure of Nam’s work, in the beginning she shows a drawing of eyeballs, and at the end she includes “Silent Night, Holy Night” by the Winchester Cathedral Choir as background music. This juxtaposition is not about a process of comprehension—it delivers a sense of the sublime toward ignorance which wishes to explore and feel a particular unknown entity. The found footage shows the spacecraft Giotto’s launch and perpendicular ascent. We next hear the sound of applause as the spacecraft reaches orbit—this time, the applause is performative. In particular, the entire scene of the seven-second countdown immediately before encountering Halley’s Comet far from 48000 km is beautiful. This moment draws the audience’s sensuous participation as a reaction to the comet’s entering orbit toward a black planet. The numbers rushing to 0 demonstrate mechanical time, while the close-up fades in on a scene delivers the sense of tension before an explosion. This scene demonstrates a dynamic, momentary movement that washes over a sense of stillness on the screen.
In the system of belief and doubt, human eyes serve to sense an unknown object. At the same time, however, they require supplemental devices to overcome their limitations. Images available through Google seem to describe Halley’s Comet as if it exists on a flat surface without any temporal changes. However, such images (as proof) demonstrate certain achievements and errors brought about by the desires of many different individuals across time and that it was through these mistakes that the next achievement became available. In Nam’s Adoration of the Magi, the eyes are asked to serve a new mission between a method of seeing and the idea (ideal). Halley’s Comet has been viewed differently in different time periods, however, it shows parallel movement through Nam’s construction. An element A is not included into an element B, nor considered as B’s secondary; element B as an independent subject parallels element A. The name Giotto refers to a man who observed a fragment of the universe with the naked eye, and at the same time it is used in the future as a name for something that searched the universe. For an artist who describes the difference, knowing and knowledge cannot be crystalized into an existing discipline. Beyond multi-disciplinary knowledge, Nam focuses on the errors of different time periods. In this way, she gazes at a modality captured in a moment from continuous time filled with collected statements and images. The artist’s statement is indeterminate—it stimulates a curiosity to carry a new event continuously. This is one of the most important reasons why Nam’s work demonstrates a performativity for continuous curiosities rather than a juxtaposition of decisive statements.
<ggc의 모든 콘텐츠는 저작권법의 보호를 받습니다.>
IRONY & IDEALISM
Publisher/ Sul Wonki
Chief Editor/ Choi Eunju
First Edition/ July 31. 2018
Published by/ Gyeonggi Museum of Modern Art
List of Artists/ Ahn Jisan, Bae Young-whan, Björn Dahlem, Gimhongsok, Hwayeon Nam, Michael van Ofen, Manfred Pernice, Yoon Jongsuk